RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
... og dette er ikke engang en fjerdedel: Drøyt 100 beslaglagte biler befinner seg akkurat nå i innhegningen til politiet på Svinesund. Mange er svært nye, ombygde for å tåle høy vekt, eller har tydelige hulrom i karosseriet der for eksempel narkotika har vært gjemt. Felles for svært mange er de går rett til bilopphugging.
... og dette er ikke engang en fjerdedel: Drøyt 100 beslaglagte biler befinner seg akkurat nå i innhegningen til politiet på Svinesund. Mange er svært nye, ombygde for å tåle høy vekt, eller har tydelige hulrom i karosseriet der for eksempel narkotika har vært gjemt. Felles for svært mange er de går rett til bilopphugging. Foto: Victoria Kvalvik (Fredriksstad Blad)

100 smuglerbiler står innelåst på Svinesund - skal skrotes

Sist oppdatert:
Nærmere 100 biler, alle brukt til smugling, står hos tollerne på Svinesund. Få av dem kommer noen gang tilbake på veien.

I bil-innhegningen er det trangt om plassen. Mange av bilene er av nyere dato - blant annet en Audi RS8, skriver Fredriksstad Blad.

Felles for mange av bilene er at de er manipulert for å tåle ekstra tung last: De er så stive i «fjæringen» at det ikke går an å presse dem ned med normal, fysisk menneskemakt.

Kan bli overrasket

Og et stort antall ender hos bilopphuggeren, bekrefter politiadvokat John Skarpeid.

Bakgrunnen for det, er at det må betales avgifter på dem i form av fortolling inn til Norge dersom de skal selges. Det er også sjelden aktuelt å sette disse bilene på veien igjen med en ny eier på vognkortet når de er så manipulert.

En annen side av saken er at dersom en bil som har vært benyttet til narkotikasmugling selges til en ny eier, kan det senere vise seg at tollvesenet ikke har funnet all narkotikaen som har vært gjemt i bilen:

Dermed kan den nye eieren få seg en overraskelse dersom han blir stanset på Svinesund ved en senere anledning og tollvesenets narkotikahund oppdager at det fremdeles ligger stoff gjemt i bilen.

100 000 i bot

Politiadvokat Skarpeid har flere eksempler på disse profesjonelle smuglerne som bidrar til at bilparken på Svinesund stadig øker i omfang:

- Vi har en polakk som kom over grensen den 25. januar i bil og sammen med flere andre i en «smuglerkolonne.» Bilen var ombygd og hadde stor overlast. Han hadde heller ikke gyldig førerkort, sier Skarpeid og opplyser at bilen var en ombygget Volkswagen Caddy med ett tonns overlast.

Boten ble vedtatt men aldri betalt

Føreren var en «gjenganger» som også senere har kommet tilbake igjen i enda en ombygget bil og med betydelige mengder øl, sigaretter og brennevin i lasten. Mannen måtte slippes ut igjen grunnet manglende varetektsplass – mot at han ble gitt en bot på 100.000 kroner.

- Boten ble vedtatt men aldri betalt, sier Skarpeid.

I går sørget politiadvokaten for at enda en smugler fikk en slik 100.000 kroners bot.

Stjal tilbake biler

I april i fjor ble totalt 15 polske biler beslaglagt etter at en smuglerkolonne ble stanset ved Rygge.

Måneden etter, i mai, ble ni av disse bilene «stjålet tilbake» fra innhegningen på Svinesund av det politiet mener er en profesjonell smuglerliga som visste utmerket godt hva de gjorde.

Og nå på onsdag ble en mann pågrepet i Oslo mistenkt for befatning med tyveriet. Mannen ble da påtruffet i en ny ombygd «smuglerbil.»

- Pågripelsen skjedde som ledd i at politiet først fant tekniske spor i en av totalt tre biler som ble gjenfunnet etter det tyveriet i mai i fjor, opplyser Skarpeid.

Og tilføyer:

- Nå er vi i ferd med å avhøre ham, for å finne ut litt nærmere om tilknytningen han eventuelt har, sier politiadvokaten.

Pågripelsen skjedde som ledd i at politiet først fant tekniske spor.

Les flere saker i Fredriksstad Blad

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere