RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
17 av Norwegians avganger tirsdag er foreløpig kansellert.
17 av Norwegians avganger tirsdag er foreløpig kansellert. Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)

17 Norwegian-kanselleringer tirsdag

Sist oppdatert:
Norwegian har foreløpig kansellert 17 avganger fra flyplasser i Norge, Sverige og Finland tirsdag.

Det er foreløpig ikke avtalt noe nytt møte mellom Norwegian-ledelsen og de streikende pilotene i selskapet, opplyser selskapets informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til NTB tirsdag morgen.

Fakta: Fakta om passasjerers rettigheter ved flystreik

Klikk for å åpne faktaboksen
 

* Ifølge Forbrukerrådet har du gode rettigheter som flypassasjer når du blir rammet av streik.

Hvis flyet blir innstilt skal flyselskapet tilby deg tre følgende alternativer:

  • Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet
  • Omrute deg slik at du kommer frem til bestemmelsesstedet så snart som mulig
  • Omrute deg til et senere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett.

Du har rett til en økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Denne kompensasjonen har du krav på uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap, og den skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.

  • 250 euro for alle flygninger opptil 1500 km
  • 400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km.
  • 600 euro for alle øvrige flygninger

Kompensasjonen reduseres med 50 prosent når du tilbys plass på en annen flygning til bestemmelsesstedet og ankomsttiden ikke overstiger den opprinnelige flygningen som var bestilt med mer enn

  • 2 timer ved flygning opptil 1500 km
  • 3 timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
  • 4 timer for alle øvrige flygninger

Du har krav på forpleining slik som ved innstilling og overbooking når forsinkelsen er på:

  • 2 timer ved flygning opptil 1500 km
  • 3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
  • 4 timer ved alle andre flygninger.

Dersom forsinkelsen blir på 5 timer eller mer, skal flyselskapet tilby refusjon av billettprisen for den del av reisen som ikke er påbegynt, eller hele billetten dersom reisens formål ikke kan oppnås på grunn av forsinkelsen. Velger du refusjon av billettprisen, kan du i tillegg kreve returflygning tilbake til avreisestedet.

Blir reisen forsinket med mer enn 3 timer, har EU-domstolen slått fast at du har samme rett til standardkompensasjon som ved innstilte flygninger.

(Kilde: Forbrukerrådet)

Alle som er berørt av tirsdagens kanselleringer, har fått beskjed på SMS.

– Vi prøver å operere så mange fly som mulig, men har kansellert noen få flyginger. Alle de berørte passasjerene har fått beskjed via SMS, og så mange som mulig er blitt booket om til neste flyging. Målet vårt er fremdeles å få alle passasjerer fram til destinasjonen sin, sier informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian til NTB.

Alle Norwegians flypassasjerer anbefales å møte opp til riktig tid på flyplassene.

– De som blir berørt av streiken, vil få beskjed så fort som mulig av oss, sier Jacobsson. Hun sier reisende kan finne oppdatert informasjon om enkeltflyginger på selskapets nettsider.

Reisende som rammes av kansellerte fly som følge av streiken blant pilotene i datterselskapet Norwegian Air Norway, kan ringe telefonnummeret 21 49 21 49 for å få hjelp til å booke om billetter og få refusjon dersom de har krav på det.

Ni av de kansellerte avgangene tirsdag er fra Gardermoen, Flesland, Torp og Værnes. Avganger i Sverige og Finland blir også rammet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere