Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
Oasis of the Seas under Storebæltbroen i Danmark
Oasis of the Seas under Storebæltbroen i Danmark Foto: RCCL

Her går gigantskipet hårfint under

1,5 meter klaring da gigantskipet seilte under Storebæltbroen i natt. Se video!

«Oasis of the Seas» er egentlig sju meter høyere enn Storebæltbroen. For å passere måtte derfor skorsteinene senkes ned, det måtte være lavvann, og skipet måtte kjøre fort.

Jyllands-Posten skriver at en halvtime før passering meldte kapteinen til overvåkingssentralen at skipet strakte seg 64,85 meter over vannflaten.

- Det lød jo fint, når broen vår er 65 meter høy, sier Jørgen Brandt ved sentralen til Jyllands-Posten.

Kapteinen ga full gass med de 140.000 hestekreftene, slik at skipet skulle ligge enda lavere i vannet.

Verdens største cruiseskip raste mot broen i en fart på omtrent 20 knop - vel 37 km/t.

(Saken fortsetter under videoen.)

Plutselig for høyt
- Men da vi skulle måle skipets høyde med våre egne kameraer, var de mindre pålitelige enn jeg hadde håpet. Skipet var plutselig for høyt, sier Brandt.

Det var den varme røyken fra skipets skorsteiner som lurte de varmefølsomme kameraene som overvåkingssentralen brukte.

Etter planen skulle klaringen fra bro til skip være på halvannen meter. Broen ble stengt for biltrafikk for sikkerhets skyld. Brandt vet ikke hvor nært skipet kom, men er lettet over at alt gikk bra.

LES OGSÅ:I natt holdt de pusten

Skipets kaptein forteller at han hadde full kontroll hele tiden.

- Da vi nærmet oss Storebælt i høy hastighet var den visuelle opplevelsen ganske enestående. Selv om vi var helt trygge på at dette gikk fint, så var det nok enkelte av passasjerene som i ren refleks bøyde knærne litt da vi passerte, sier kaptein William Wright.

Dyr passering
Cruiseskipet er bygd i Finland, og man har hele tiden visst at høyden på 72 meter er for mye for den 65 meter høye broen.

– Vi endte opp med en helt unik løsning med skorsteiner som faktisk kan senkes 6,15 meter. Etter at «Oasis of the Seas» har passerte brua skal teleskopskorsteinene byttes ut, sa administrerende direktør Harri Kulpvaara til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) tidligere denne uken.

Dermed ble det altså første og siste gang disse skorsteinene blir brukt. Og det blir en kostbar «bompassering». Prisen for å utvikle disse skorsteinene kom på 12 millioner kroner.

Verdens største
«Oasis of the Seas» kostet 1,4 milliarder dollar, og har en passasjerkapasitet på nesten 6300 - i tillegg til 2165 ansatte. Det er også flere nordmenn som jobber på skipet, deriblant de to kapteinene Tor Isak Olsen og Thore Thorvolsen.

Det har nå tittelen som verdens største passasjerskip, og er omtrent fem ganger større enn det Titanic var.

Nå settes kursen til Southampton i England, hvor hun skal ha et kort opphold før hun setter kursen over til sin nye hjemmehavn i Fort Lauderdale, Florida.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker fullt navn fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å være anonym, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntakstilfeller vil vi publisere slike anonyme innlegg etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør