Kontakt oss
RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Foto: Schrøder, Tor Erik (SCANPIX)

Høybråten slakter Nav-reform

Nav-reformen har ført til mindre brukervennlighet, ikke mer, hevder en av reformens grunnleggere.

Tidligere arbeids- og sosialminister Dagfinn Høybråten bidro til å sette Nav-reformen ut i livet. Nå slår KrF-lederen fast at mye har gått galt.

- Det er blitt dårligere service for brukerne, sier han til Aftenposten.

- Jeg mener man nå kan fastslå at intensjonen om god brukerorientering i front, på de lokale Nav-kontorene, undergraves av måten ulike funksjoner er organisert på, sier han videre.

Ifølge Høybråten, som også har fartstid som trygdedirektør, er de lokale kontorene tappet for kompetanse, fullmakter og oppgaver.

Som eksempel nevner han at Nav-ansatte forteller at de når de får inn en dødsattest ikke kan avslutte utbetalingene av stønader, men må sende dødsattesten videre til nye saksbehandlere høyere opp i systemet.

Høybråten minner om at Stortinget hovedmål for Nav-reformen var bedre brukerservice- og bedre brukerorientering.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere