Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
(Scanpix/Montasje)

Noen barn er brune

Shopping med annonselenker

De 50 kuleste gavene til huset

Oddsen med annonselenker

Ingen drømmedebut for Moyes

NRKs Anders Magnus har lagt seg ut med kultureliten etter at han kalte barn i Oslo for brune.

- Oslo har blitt en rasedelt by (...) I noen bydeler starter raseskillet allerede i barnehagen, fortalte den profilerte NRK-journalisten, og la til at «et stort flertall av barna er brune (...) De siste åra har brune skoler blitt brunere og hvite skoler hvitere».

Også Aftenposten har hatt en artikkelserie som dokumenterer at enkelte bydeler og skoler i Oslo nå har en svært høy andel innvandrere. Mange av dem er også fargete (som det heter politisk korrekt) eller brune, for den saks skyld.

På 56 skoler i Oslo er det et flertall innvandrerbarn - og det er dobbelt så mange skoler som bare noen år siden.

Du kan se hele innslaget her:Raseskille i Oslo

Det sørgelige er at debatten ikke handler om det urovekkende i at vi er i ferd med å få innvandrerghettoer, men om det er bra eller ikke å kalle fargete innvandrerbarn for brune. Som om det gjør noe fra eller til. Det er verdt å merke seg at flere av barna i NRK-reportasjen selv bruker begrepet «brune». Det gjør også Venstre-politiker Abid Q. Raja, som på Twitter skrev følgende: «Mine barn er norsktalende - brune er dermed presis beskrivelse!».

Man skal ikke mange årene tilbake før sangen «Noen barn er brune» ble sunget i alle norske klasserom. (Du kan få et gjenhør med sangen nederst i denne artikkelen.)

Nå er sangen bannlyst og NRK får på pukkelen for ordvalget - først av forfatter Unni Lindell, som sier at hun rett og slett ble flau over innslaget, og ønsket seg en reportasje om at russisktalende hvite barn kan gå sammen med norske bruke adoptivbarn i barnehagen.

Du kan lese innlegget her:Uanstendig av Dagsrevyen

Russiske innvandrere og norske adoptivbarn er også en del av virkeligeten, men denne NRK-reportasjen handlet altså om den dominerende virkeligheten - og det er at Oslo-skoler og Oslo-barnehager blir mer og mer rasedelte. Det er et faktum

Aftenposten har i en serie gode artikler dokumentert det samme. Avisen har vist hvordan etniske nordmenn - la oss kalle dem hvite - flytter fra innvandrerbydelene. I Groruddalen er det eksempelvis nå rundt 75.000 etniske nordmenn - mot 93.500 for 13 år siden, skriver Aftenposten. Over 18.000 etniske nordmenn har altså flyttet fra Groruddalen.

På enkelte skoler på Søndre Nordstrand er under fem prosent av elevene etnisk norske.

Dette er et for viktig fenomen enn at det bør ende opp i en tåpelig kulturell metadebatt om det er riktig eller ikke å bruke ordet brun.

Stort sett samme mønster ville fremkommet om man snakket om innvandrere - uavhengig av hudfarge. Og vi vet også at andre sosiale forskjeller følger med. Mange innvandrergrupper har lavere yrkesdeltakelse og inntekt enn et gjennomsnitt av befolkningen. Selv helsen er dårligere. Levealderen på Oslo øst er mange år kortere enn på Oslos vestkant.

Problemet er at de sosiale skillene mellom geografiske områder i Oslo øker, selv om forskjellene har vært kjent i 20-30 år. Politikken har rett og slett ikke virket.

Det vi må spørre oss om er om vi ønsker skillelinjer hvor noen barn får systematisk dårligere muligheter enn andre. Tall fra skoleprøvene viser det alle vet; at mange skoler med høy andel innvandrere har dårligere resultater i mange fag.

Nå er det også mange andregenerasjons innvandrere som gjør det svært godt på skolen. Men det skyldes trolig egne evner og oppfølging hjemme - mer enn å være resultat av den offentlige skolens systematiske forskjellsbehandling av elevene basert på geografi.

At innvandrerne klumper seg sammen, skyldes trolig både økonomi og valg. Det er vanlig i mange land at innvandrere holder sammen, men de fleste samfunn forsøker også å motvirke slike gettotendenser fordi det vanskeliggjør en normal integrering. Norge er, og kommer til å forbli, et multikulturelt samfunn. Skal man lykkes i fremtiden, er det en forutsetning at man kan noe om andre kulturer enn den etniske norske. Dermed vil det være viktig for barn å få impulser både fra etniske norske og fra innvandrerbarn.

Blendahvite miljøer - som Stortinget - kan lett farge dine holdninger og kompetanse. Mens miljøer som fokuserer på antirasime og integrering - som Vålerenga - bidrar til å bygge broer. Skoler og barnehager burde vært slike broer, men i praksis blir de altså mer og mer rasedelt og i praksis en sperre mot integrering.

Det er hva som burde diskuteres etter Aftenpostens avsløringer og NRKs reportasje. Ikke om det er riktig å bruke ordet brun. Det er dessverre en avsporing av en meget viktig debatt.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus