Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
Foto: Ryan Anson (AFP)

Er iPad redningen?

Kan Apple iPad være redningen for forlag og aviser?

Få andre datafirmaer opplever at pressekorpset klapper når de lanserer et nytt produkt. Apple er unntaket, og mottakelsen av selskapets nye iPad er nærmest religiøs. Selv trauste Dagens Næringsliv drar fram det bibelske begrepet «Jobs bok» i sin omtale.

Ytre sett er Apple iPad en krysning av velkjente iPhone og et lesebrett som Kindle. Teknisk er det kanskje ikke så mye magi, men i velkjent Apple-stil har man designet noe helt nytt som kan ha kraft i seg til å forandre hele innholdsindustrien på internett, slik Apple før har snudd opp/ned på musikkbransjen.

Apple-gründer Steve Jobs ansatte i sin tid Pepsis toppsjef til lederstillingen i Apple med ordene: «Vil du selge farget sukkervann resten av ditt liv, eller vil du ha en sjanse til å forandre verden?»

Og Apple er et av få selskap som virkelig kan hevde at de har forandret verden. Selskapet har nesten aldri funnet opp noe selv:

- De «rappet» musen og navigering på skjermen fra andre, men var likevel aktøren som fikk den personlige datamaskinen inn på folks skrivebord.

- iPod og iTunes var slett ikke første musikkspiller eller elektroniske musikkbutikk, men var likevel det produktet som muliggjorde salg av millioner av låter på en enkel måte.

- Gjennom AppStore har selskapet laget milliardindustri for titusener av utviklere på salg av små nytte- og underholdningsprodukter til iPhone og iPod.

- Nå håper både medier og forlag at nye iPad skal gjøre noe tilsvarende for aviser og bøker, nemlig å gjøre det enkelt og lønnsomt å selge redaksjonelle produkter elektronisk.

Apple er kanskje verdens fremste merkevarebygger og verdensledende på design. Om de er så gode rent teknisk, kan diskuteres. Men de er udiskutable mestre i å skape forventning og etterspørsel lenge før iPad er i butikken i Norge (trolig i april):

- Jeg tror dette nye produktet er noe vi kommer til å kjøpe nesten før vi vet hva det er, sier Nils Petter Nordskar - Apple-entusiast, reklamemann og ekspert på markedsføring - til Dagens Næringsliv.

Allment utbredte lesebrett og enkle betalingsløsninger for småsalg er mediebransjens våte drøm. Betegnende nok var New York Times det redaksjonelle produktet Steve Jobs viste fram under presentasjonen i San Francisco. Mange observatører tror Apple vil spille på lag med innholdbransjen for å skape en bærekraftig bransje som finansierer ny innholdsproduksjon, i motsetning til Google, som mange i mediebransjen oppfatter som en parasitt på andres innhold.

I Norge støttes mediebransjen med 4-5 milliarder kroner årlig. Det meste går til NRK gjennom den stortingsvedtatte kringkastingslisensen, men også løssalgsavisene får milliardstøtte gjennom momsfritak. Legger man på den direkte pressestøtten til slutt, mottar norske journalister rundt tre ganger mer i offentlig støtte enn en bonde!

Uten subsidiene ville selv en normalt lønnsom avis som Dagens Næringsliv gått i minus. Momsfritaket tilsvarer årlig omtrent overskuddet i avisen i de beste årene.

Og selv om leserne flykter fra papiravisene, så ble virkeligheten skjult bak den norske høykonjunkturen. Men kombinasjonen av leserflukt og svakere reklamemarked gjør at hele bransjen leter etter måter å finansiere god og kostbar journalistikk. Den må distribueres elektronisk til brukere som vil betale. En helt nødvendig betingelse er at lesebrett som Apple iPad blir allment utbredt.

Dit er det en lang vei, men nattens presentasjon er et steg. For forbrukerne kan det bety høykvalitets innhold til en billig pris uten å gå veien om papir og upålitelig distribusjon.

Det er lite sannsynlig at Apple iPad kan skape nødvendige milliardinntekter til norske mediehus. Derfor vil de nok i fremtiden også være avhengig av en blanding av mange inntekter - annonser, offentlig støtte, papirdistribusjon og elektronisk distribusjon. Men det er sannsynlig at mer av det elektroniske innholdet vil koste penger.

Derfor jobber de fleste store norske aviser med lesebrettversjoner.

Mediene planlegger å ta betalt, og hvis Apple lykkes med iPad kan mediene få betalt for planleggingen.

Hva tror du - vil Apple iPad redde aviser og forlagshus, eller blir det bare et blaff? Fortell oss hva du tenker i debattfeltet under artikkelen.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus