Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
(Privat)

Klarer du å tyde dette stempelet?

Annonsebilag med annonselenker

Gi en veldedige gave i år?

Oddsen med annonselenker

- Mer trøbbel for Atletico

Når er denne billetten stemplet - 22. april 2010, 01. oktober 2004 eller 10. april 2001?

Billettstemplingssystemet til kollektivselskapet Ruter i Oslo kan forvirre noen og enhver.

Husker du ikke helt når du stemplet månedskortet, kan det være vanskelig å tyde stempelet, og en dyr affære dersom du tyder det feil.

- Sjekket kortet dagen før
Det fikk Mats Frøiland erfare da han den 12. mai ble stoppet i billettkontroll på bussen.

- Dagen før jeg ble stoppet hadde jeg sjekket dette kortet, og konkludert med at det fremdeles var en god stund igjen til det gikk ut på dato, da jeg helt klart leste dette som stemplet 22. april 2010, sier Frøiland til Nettavisen.

Det var kontrolløren fra Ruter slett ikke enig i. Ifølge ham var kortet stemplet 10. april 2010.

- Jeg ble overrasket da kontrolløren sa at dette kortet var gått ut, og at datoen som sto her var 10. april, sier Frøiland.

- Uholdbart
For mens stemplingsautomatene på t-banen gir klar beskjed om hva som er måned og dato, er stemplet på bussen langt vanskeligere å tyde.

- Dette månedskortet er stemplet på bussen, og i mine øyne er det uholdbart at det er så vanskelig å tyde det, sier Frøiland.

Han har prøvd å klage på boten, men har ikke fått medhold i saken.

- Jeg har ikke spesielt lyst å betale denne boten, for jeg synes det er fantastisk dårlig at dette stempelet skal være så misvisende. Vi som kjører mye kollektivt og kjøper månedskort hver måned, går ikke rundt og husker nøyaktig hvilke datoer vi kjøper dem, sier han.

- Ikke vanskelig å tyde
Informasjonsrådgiver Gro Feldberg Janborg i Ruter synes det er beklagelig at Frøiland oppfattet datostemplingen som vanskelig å tyde.

- Det stemmer at stemplingen på bussbillettene er litt annerledes enn på automatene. Det som derimot er likt på de ulike stemplene er angivelsen, lest fra venstre med dato, måned og tidspunkt, forklarer hun.

- Etter vår oppfatning er det naturlig å lese fra venstre til høyre, og da mener vi det ikke er så vanskelig å tyde stemplingen på bussbilletten, sier Janborg.

Hun oppfordrer reisende som er i tvil til å ta kontakt med sjåføren, på Trafikanten eller Ruters kundeservice for å forsikre seg om at de har gyldig billett.

- Problemene forsvinner
Selv om ikke Ruter ser datostemplingen som et problem, kan de fortelle at «problemene snart forsvinner».

- Nå opphører snart alle 7- og 30-dagers papirbilletter, så da vil ikke problemet eksistere lenger, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter til Nettavisen.

Hun kjenner ikke til Frøilands sak konkret, men kjenner ikke til at det er et vanlig problem for reisende med Ruter at de ikke klarer å tyde datostemplingen.

- I tillegg har den reisende et ansvar for å følge med på når den stempler billetten sin, og om det er gjort den 10. eller 22. en måned, sier Isberg.

- Kjøp elektronisk billett
Hun oppfordrer Frøiland og alle andre kollektivtrafikanter til å snarest mulig gå over på elektronisk billett.

- Vi kjører veldig mange kampanjer nå for å få flest mulig til å gå over på elektroniske kort og billetter. Dette vil gi et langt mer kvalitetssikret og holdbart reisekort, sier Isberg.

Reisende med elektronisk billett vil ikke trenge å være i tvil om når billetten går ut.

- Hver gang man validerer kortet, vil man få beskjed om utløpsdato på billetten, forklarer Isberg.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
+