Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
(Demokraten)

Høili lager vei for egen regning

I påvente av at det endelige veisystemet rundt forretningsområdet langs Dikeveien skal realiseres tar Terje Høili saken i egne hender.

I disse dager er man i full gang med å forlenge Dikeveien i nordlig retning - på Høilis regning, skriver Demokraten.

- Det er ikke uvanlig at private aktører tar slike initiativ i områder som dette. I slike sammenhenger er det nesten ikke lenger offentlig utbygging. Alt er selvsagt innenfor den vedtatte reguleringsplanen, sier Tom Arild Hodt, i øyeblikket stedfortreder for teknisk sjef i Fredrikstad kommune.

Reguleringsplanen for Dikeveien Nord på Rolvsøy ble lagt ut i juni 2008. Den tilrettelegger reguleringsmessig for etablering av forretninger, kontorer og lagerbygninger i det tidligere jordbruksområdet – og er i tråde med gjeldende kommuneplan.

Ferdigstilt i oktober
Det er firmaet Lindbæk & Svendsen ingeniørene AS som har fått i oppdrag av Terje Høilis Dikeveien Eiendom AS å bygge veien. Forlengelsen av veien strekker seg fra Europris-bygget og fram til rundkjøringen like ved Solheim på Rolvsøyveien.

Ingeniør Thore Jonny Lindbæk i Lindbæk & Svendsen Ingeniørene AS har vært involvert stort sett siden utbyggingen i Dikeveien startet. Han står også sentralt i gjennomføringen av forlengelsen av Dikeveien.

- Arbeidene er i full gang. Selv om denne veien er klassifisert som en midlertidig vei, snakker vi om en fullverdig vei. I tilknytning til veien vil det blant annet bli bygd sykkelsti. Det vil også bli montert gatelys, forteller Thore Jonny Lindbæk til Demokraten.

- Vi håper på at veien skal stå ferdig i løpet av oktober, legger han til.

Knyttes til nytt veisystem
- Når det permanente veisystemet i regi av Vegvesenet står ferdig, når det måtte bli, vil Dikeveien få veien få en tilknytning til denne gjennom et system ved rundkjøringen ved Solheim, opplyser Lindbæk.

Den nye veien, som blir liggende mellom Rolvsøyveien og jernbanelinjen, blir en firefeltsvei. Allerede på sekstitallet ble de første planene for denne veien presentert.

Det nærmer seg med andre ord 50 år siden de første planene forelå. I mellomtiden har det foregått en gigantisk utbygging i området. Det har blant annet ført til store trafikkmessige problemer. Først når den nye firefeltsveien står klar vil disse problemene ha funnet sin løsning.

Kostnadsrammen for utbyggingen av Dikeveien nord ligger etter det Demokraten erfarer på et sted mellom fem og syv millioner kroner.

Har interessenter
Terje Høili bygger naturligvis ikke en slik vei uten å ha en forretningsmessig idé bak prosjektet.

Det bekrefter også Runar Helgesen, prosjektleder i Terje Høili Eiendom AS.

Meningen er å bygge forretningsbygg langs den nye veien. Dikeveien er et attraktivt område og vi er i full gang med å kartlegge interessen.

Vi har allerede tre interessenter som vi er i seriøse forhandlinger med, sier Helgesen som ikke vil røpe hvem det er snakk om. Vi både tror og håper at vi i løpet av høsten og vinteren er i mål med både disse og andre avtaler.

Meningen er at Terje Høili skal stå for utbyggingen av bygningsmassen langs veien, med henblikk på utleie. Det kan også være aktuelt å selge tomtearealer, men bare hvis prisen er den rette, avslutter Runar Helgesen.

Les flere saker hos Demokraten her.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus