RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

30 minutter trening er nok

Sist oppdatert:
- Folk må slutte å henge seg opp i hvor lang tid en treningsøkt skal eller bør være, sier personlig trener.

(SIDE2): Den såkalte tidsklemma har ført til at mange velger å bortprioritere trening til fordel for andre gjøremål. Dette har treningskjedene naturlig nok prøvd å kompensere for ved å tilby sine medlemmer såkalte ekspresstimer.

Martin Norum er personlig trener, og medforfatter av boken Bygg muskler!
Martin Norum er personlig trener, og medforfatter av boken Bygg muskler!

Men er virkelig en 30 minutter lang treningsøkt nok, om man vil komme i bedre from?

- Absolutt. Jeg mener folk må slutte å henge seg opp i hvor lang tid en treningsøkt skal eller bør være, da viktigste er ikke hvor lenge man holder på, men hva man fyller den tiden man investerer i trening med. Kvaliteten på en treningsøkt som varer i 30 minutter kan være bedre enn en på 60 minutter, sier Martin Norum, Fagansvarlig i Akedemiet for personlig trening og personlig trener, til Side2.

- Umulig å svare konsekvent
Han understreker imidlertid at om man har spesifikke mål, som for eksempel å bli maksimalt sterk, er 30 minutter ofte kort tid og han forteller at treningsøkter på cirka en time da er mer hensiktsmessig.

For oss andre er det imidlertid annerledes.

- For Ola Normann som er interessert i å få litt sterkere, større muskler, litt lavere fettprosent og føle seg vel kan man ha fint utbytte av 30 effektive minutter trening.

Hvor mange ganger man bør trene i uken, om man velger økter på 30 minutter, vil ikke den personlige treneren si noe spesifikt om.

- Det er umulig å svare konsekvent på fordi det er helt avhengig av hva som er målet til den det gjelder. Fire treningsøkter i uken, med skikkelig innsats der man trener en kombinasjon av styrketrening og kondisjonstrening, holder for de aller fleste.

Norum anbefaler imidlertid å holde seg i aktivitet hver eneste dag.

- Ellers vil jeg anbefale å være aktiv minst 30 minutter hver dag på en eller annen måte, uavhengig av om det er i form av kondisjonstrening, styrketrening eller bare en rolig gåtur.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Du kan fint trene styrke i 30 minutter og få effekt - så lenge du utfører programmet tilstrekkelig antall ganger i uken.
Du kan fint trene styrke i 30 minutter og få effekt - så lenge du utfører programmet tilstrekkelig antall ganger i uken.

Treningsprogram
Flere av treningssentrene har som nevnt flere 30-minutters saltimer på programmet. Men også de som ønsker å trene styrke eller kondisjonstrening på egenhånd kan komme unna med økter på 30 minutter og Norum har satt opp treningsprogram som kan utføres innenfor denne tiden.

Styrkeprogram 30 minutter
Forklaring: A1 og A2 betyr at to og to øvelser kombineres i et såkalt «supersett». Da går du fra å gjøre en øvelse direkte over til neste øvelse. Deretter er det pause.

A1) Knebøy med vektstang: 5 serier x 5 repetisjoner.

A2) Pushups: 5 serier x max antall

1 minutt pause mellom serier. Varighet 10 min

B1) Utfall bakover med vektmanualer: 3 serier x 6 repetisjoner pr. ben

B2) Enarms roing med manual: 3 serier x 6 repetisjoner

1 minutt pause mellom serier.

C1) Planken: 3 serier x Progresjon(et gitt antall sekunder som du klarer å holde med korrekt teknikk)

C2) Sideplanken: 3 serier x Progresjon(et gitt antall sekunder som du klarer å holde med korrekt teknikk)

1 minutt pause mellom serier.

Kondisjonstrening 30 minutter
Kan benyttes som intervall i form av enten løping, sykling, svømming eller på ski: 6 drag x 3 minutter

Mellom hvert drag eller serie har du 2 minutter med svært rolig tempo før du gjentar 5 ganger til. Tar akkurat 30 minutter.

Saltrening
Både Elixia og SATS har flere 30 minutter saltimer på sitt program.

Elixia

500 kcal
Elixia promoterer denne timen som sin mest effektive gruppetreningstime der du har mulighet til å forbrenne 500 kcal på 30 min. Timen gjennomføres med og uten utstyr. Gjennom utfordrende øvelser trenes kroppens store muskelgrupper med høy intensitet. Timen er ideell for den som vil trene tøft, effektivt, konsentrert og ønsker å forbrenne kalorier.

Cardio Xpress
Effektiv og drivende kondisjonstrening i Cardio–avdelingen. Systematiske arbeids- og hvileperioder sikrer deg en optimal kondisjonsøkt. Timen passer for nybegynnere til godt trente.

ELIXIA Xpress
Enkelt og effektivt for deg som ønsker å trene styrke for hele kroppen i løpet av 30 minutter med instruktør.Varm opp i forkant.

ELIXIA Shape
Treningen som tar sikte på å styrke mage og ryggmuskulatur, som er viktige muskler for en god holdning. I tillegg vil du få kostholdsråd eller tips om hvordan du bør variere treningen din for maksimal effekt.

Xycling (30)
Xycling er ELIXIAs egen kondisjonstrening på sykkel. Med drivende musikk guider sintruktørene deg gjennom variert terreng, enten du er helt ny eller trener til sesongens ritt.

Crossing (30)
Kondisjonstrening på små elipsemaskiner i sal med instruktør, på lik linje med Xycling. Går på striders i motsetning til å sitte og tråkke. Maskinene krever at du bruker både ben og armer som gir et større treningsutbytte, og en god variasjon til andre aktiviteter. Timene legges opp med musikk (ELIXIA Ullevaal Stadion og ELIXIA Hillevåg er et av de første sentrene i Norge som tester ut dette produktet.)

Cardio Energy (30)
Med enkle trinn, energisk musikk og topp motiverte instruktører står treningseffekt og treningsglede i sentrum.

TRX (30)
TRX er et slyngetrening system der man bygger styrke, fleksibilitet, balanse og utholdenhet i funskjonelle øvelser. Her utnytter du din egen kroppsvekt for å skape motstand mens du trener og har dermed muligheten til å justere vanskelighetsgraden uansett fysisk form og målsetning.

SATS

ABSolution
ABSolution er 30 min med knallhard jobbing hvor du oppmuntres til å jobbe mot klokken og antall repetisjoner i stedet for i takt og tempo til musikken. Målet med ABSolution er å supplere SatsCore som den noe tøffere varianten i tilbudet av rene coretimer. SatsCore bygger fortsatt på funksjonell styrke og dynamisk bevegelighet, mens ABSolution har høyere intensitet og innovative øvelser.

30-20-10
Du sykler 30 sekunder med lav intensitet, 20 sekunder med middels intensitet, for så å sykle de siste 10 på maks. Intervallen gjentas 5 ganger, fulgt av 2 minutter «pause», før man starter på en ny runde.

GRIT Cardio
Les Mills siste gruppetreningskonsept basert på 30 min HIIT (High Intensity Interval Training). Tøff og effektiv kondisjonstime i verdensklasse. Som navnet avslører er fokuset på timen kondisjonstrening. Finnes kun på SATS våren 2012.

GRIT™ PLYO
Timen er oppbygd med øvelser som øker og forbedrer spensten. Du bruker en step og noen ganger en vektplate for å øke intensiteten, øke beinstyrken og treningseffekten. Fengende musikk får deg til å ta din trening til et nytt nivå. Bli sterkere, raskere og spenstigere med GRIT™ PLYO.

GRIT™ STRENGTH
Timen er designet for å bygge opp muskelstyrken. Her bruker du skivestang, vektplater og step for å øke treningseffekten. Musikk og øvelser som gir deg kraftfull trening og som forbedrer oksygenopptak, styrke og utholdenhet. Du vil prestere raskere og på et høyere nivå med GRIT™ STRENGTH.

Trigger point
Trigger Point er «Myofascial selvmassasje» hvor du myker opp muskulaturen i hele kroppen. Vi bruker en sylinderformet rulle og en ball. Vi kombinerer ulike avspenningsteknikker ved hjelp av utstyret sammen med dynamiske bevegelighetsøvelser for å gi deltakerne bedre forutsetninger for prestasjon, men også for å redusere risiko for skader.

Bodycombat
Les Mills BODYCOMBAT® er en time med masse kraft og energi! Med teknikker fra karate, taekwondo, capoeira, boksing og muay thai, utfordrer du din kondisjon og fysikk. Musikken, bevegelseskombinasjonene og gruppen gir deg en veldig kraftfull virkelighetsflukt – du lever deg inn i timen og blir en actionhelt i en time.

DeadBall
I DeadBall brukes en stor og myk Dynamax ball som veier 3 kg. Ballen fungerer på den måten at om du slipper den så vil den bli liggende død på gulvet og ikke sprette tilbake. Klassene varer i 45 min og avsluttes med en morsom og effektiv DeadBall Challenge. Treningen utføres for det meste i par hvor man utfordrer hverandre på styrke, hurtighet og spenst.

Hot Mojo
Timen er et forkoreografert hotyoga treningskonsept som undervises i en 38-graders varm sal. Høstens hotteste utfordring!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere