RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Kan halvere mobbing

Sist oppdatert:
Ny doktoravhandling viser uventet effekt.

Om elever lærer om psykiske lidelser, fører det til en klar nedgang i psykiske problemer. Samtidig har dette en uventet, men klar effekt mot mobbing, det viser en ny doktorgrad ifølge Dagbladet.

- Skolens ansvar
Forsker og spesialrådgiver for kvalitet ved Psykiatrisk senter i Bærum, Bror Just Andersen, står bak avhandlingen og er overrasket over at ingen har tatt tak i dette tidligere.

- Det er skolens ansvar å påse at elevenes psykiske helse blir ivaretatt. Sammen med Utdanningsdirektoratet har de oversett elevenes psykososiale miljø. Over halvparten av de med psykiske lidelser svarer i undersøkelsen at ingen i deres nærmiljø har stilt spørsmål rundt deres psykiske tilstand, sier han til avisen.

Skolepsykologer
Nå ønsker Andersen å få psykologer inn i skolene, og mener tidligere tiltak nærmest er bortkastet. Seniorrådgiver Petter Haagensen i Utdanningsdirektoratet uttaler til avisen at tradisjonen for effektmåling av tiltak i skolene er ny, og at de hele tiden jobber for å bli bedre.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere