Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Google Maps (Google Maps)

Nå er den stengt, igjen

Shopping med annonselenker

LG G WatchR ? Den beste smartklokken har kommet til Norge

Oddsen med annonselenker

Takknemlig oppgave for Arsenal

Statens vegvesen vurdere om skiltingen i Oslofjordtunnelen bør bedres.

Torsdag ettermiddag kom meldingen om en brann inne i Oslofjordtunnelen. Et vogntog lastet med papir hadde tatt fyr. 30 personer ble reddet ut av tunnelen. Skadeomfanget er foreøpig ikke kjent. Minst ni personer skal være brakt til sykehus.

Nå er den 7,3 kilometer lange undersjøiske tunnelen som går mellom Måna i Frogn og Verpen i Hurum stengt, det vil den forbli utover kvelden.

Allerede i år, har det vært flere hendelser som har ført til at tunnelen måtte stenge. 29. mars begynte et vogntog å brenne inne i tunnelen, også det var lastet med papir, ingen ble alvorlig skadd og løpet av én uke i april, måtte den stenge hele fire ganger, blant annet på grunn av at en bil mistet lasten den hadde inne i tunnelen. En annen bil punkterte.

- Tunnelen ikke årsaken
- Det er ikke tunnelen som er årsaken til ulykkene, det er heller bruken av den. Den er brattere enn de fleste, med 70 promilles stigning. Nå vet vi ikke årsaken til dagens hendelse, men det som ofte har skjedd, er at bremsene i bilene ofte har blitt overopphetet, og på grunn at dette har det begynt å brenne, forteller avdelingsdirektør i Statens vegvesen avdeling Akershus, Nils-Erik Bogsrud til Nettavisen.

Brattere enn de fleste
Nå vil Statens vegvesen se på om de kan gjøre noe med skiltingen inne i tunnelen.

- Det er godt skiltet om stigningen inne i tunnelen, men vi vil nå vurdere om denne skiltingen bør forsterkes. Den er bratt i forhold til andre tunneler, og man derfor bør kjøre i et lavt gir, sier han videre.

Sikkerhetsrutiner
Grunnen til at hele Oslofjordtunnelen stenges hver gang det skjer en hendelse, er fordi sikkerhetsrutinene krever det.

- Om en bil kjører tom for bensin inne i tunnelen, skal den stenges, sier sikkerhetsrutinene, dette er fordi dette er en enløpstunnel. Hver enkelt tunnel har sin sikkerhetsvurdering, forteller Bogsrud.

Og legger til:

- Oslofjordtunnelen blir ofte stengt på grunn av at rutinene krever det. Hadde tunnelen hatt ett løp i hver retning, hadde det bare vært nødvendig å stenge det ene løpet, hvor hendelsen hadde skjedd.

Han er svært lettet over at dagens hendelse ikke var veldig alvorlig.

- Vi må være glad for at det ikke var en mer alvorlig hendelse, selv om jeg skjønner at det sikkert var dramatisk å bli innblandet.

Oslofjordtunnelen ble åpnet i 2000.

Her er en liten oversikt over Oslofjordtunnelens stengninger:

  • 18. juni stengte tunnelen i begge retninger da en lastebil punkterte.
  • I løpet av uke 14 2011 (04.-10. april) ble tunnelen stengt hele fire ganger. Dette var blant annet på grunn av en bil mistet deler av lasten sin, en trailer punkterte.
  • I april ble tunnelen stengt i 14 dager på grunn av vedlikeholdsarbeid.
  • 29. mars ble tunnelen stengt da et vogntog som hadde papir i lasten begynte å brenne.
  • 13. januar måttetunnelen etter at en bil kjørte inn i tunnelveggen.
  • I løpet av 2010 ble tunnelen stengt over 200 ganger, hovedårsaken var bilberging melder NRK.
  • I løpet av 2009 ble den stengt 150 ganger.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus