Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: EasyPark

Parkeringsselskap tatt for falsk dokumentasjon

Avslørt nok en gang for forsøk på å fjerne parkeringsbøter.

Onsdag kunne Nettavisen avsløre at EasyPark, Nordens største leverandør av betalingstjenester for parkering, har manipulert parkeringstider for å hindre at kundene deres får parkeringsbøter.

Oslo kommune, som er en av kundene til EasyPark, oppdaget i januar to tilfeller der selskapet hadde gjort endringer i kundenes kvitteringer.

- Vi synes selvfølgelig det er veldig uheldig, sa kommunikasjonsdirektør Alise Davidsen i Bymiljøetaten i Oslo kommune til Nettavisen.

Les mer om avsløringen her: Parkeringsselskap manipulerte parkeringstider

- Det er veldig problematisk
EasyPark la seg flat, og beklaget det som hadde skjedd - og administrerende direktør Christian Sæterhaug fortalte at det var en tidligere ansatt som sto bak manipuleringen.

Men nå viser det seg at saken har et enda større omfang. Onsdag, samme dag som Nettavisen kom med avsløringen, tok nemlig også parkeringsselskapet Q-Park leverandøren EasyPark i juks.

- Vi fant faktisk en sak i går hvor EasyPark hadde laget falsk dokumentasjon, forteller kontrolldirektør Lars Monsen i Q-Park.

Forfalskningen ble oppdaget da Q-Park skulle svare på en klage på en parkeringsbot de hadde gitt til en parkeringskunde i april i fjor, i en klagesak som var på vei til Parkeringsklagenemnda.

- Vi så at bilfører i klagen sin innrømmet at han hadde tastet inn bilnummeret til en annen bil enn den han brukte da han parkerte. Og så skriver EasyPark tilbake, uten tydeligvis å sjekke nøye hva bilfører faktisk innrømmer, at her kommer dokumentasjon som du kan bruke, sier Monsen.

EasyPark hadde rett og slett gått inn i systemet og endret bilnummeret, slik at det på den endrede kvitteringen sto at han hadde betalt for riktig bil.

Har opplevde noe lignende?
Ta kontakt med Nettavisens journalist Jørgen Berge

- Har lenge hatt mistanke
Monsen reagerer kraftig på at EasyPark har forfalsket dokumenter for å få fjernet parkeringsbøter.

- Det er selvfølgelig veldig problematisk å ha en leverandør som blir tatt i et sånt tillitsbrudd. Sånn skal det ikke være, sier Monsen.

Han forstår veldig godt reaksjonen fra Oslo kommune.

- Jeg forstår veldig godt at Oslo kommune reagerer sterkt, og det gjør vi også. Klart det er en veldig alvorlig sak, sier han.

Han sier samtidig at de har hatt mistanke om at dette har foregått.

- Vi har hatt noen saker hvor vi har stusset på at dokumenter dukker opp i ettertid. I noen saker har parkeringsbetjenter fått opplyst at her er det ikke betalt, men hvor man gjennom klagebehandling får dokumentasjon gjennom EasyPark om at det er blitt betalt, sier Monsen, og legger til:

- Det har vært en mistanke om dette i parkeringsbransjen, uten at man har hatt helt konkrete bevis, sier han.

- Det må ryddes opp
Han synes det er bra at parkeringsjukset har kommet fram i lyset.

- Jeg er fornøyd med at forholdet er avdekket. Det er i alle fall ingen tvil om at de som har ansvar må rydde opp, sier han.

Q-Park har torsdag vært i kontakt med EasyPark om avsløringen, og Monsen sier han nå har tiltro til at selskapet rydder opp.

- EasyPark har vært gjennom noen utskiftninger i ledelsen, så selv om de har noen tillitsproblemer nå, så vil jeg si at de som nå styrer har tatt tak i problemet. Jeg vil gjerne at de nye lederne får en sjanse til å komme ut av de problemene som kanskje noen andre har satt dem i, sier Monsen.

Han forteller at EasyPark allerede har skissert noen løsninger på problemene.

- Det er klart at det aller viktigste for oss er at man fortsatt skal ha mulighet til å betale parkering med mobiltelefonen, at det gjøres på en skikkelig måte og at det ikke er mulig å jukse i ettertid, sier han.

- Vi må ha dokumentasjon
EasyParks direktør, Christian Sæterhaug, sa til Nettavisen onsdag at de nylig har byttet datasystem slik at det ikke lenger er mulig å manipulere trafikkbøter.

Monsen sier han er glad for dette, men at han vil kreve bevis.

- Vi må få dokumentasjon på at det nye systemet ikke er mulig å manipulere, sier han til Nettavisen.

Han sier han også kunne tenke seg flere aktører i markedet når det gjelder betalingstjenester for parkering.

- Vi ønsker oss egentlig flere leverandører når det gjelder betaling via mobil, siden EasyPark er i en litt monopolsituasjon i dag, sier Monsen.



- Vi beklager igjen
Nok en gang legger EasyPark seg flat, og beklager det som har skjedd.

- Vi synes det er forferdlig leit og beklagelig, sier administrerende direktør Christian Sæterhaug.

Det er en svært ydmyk direktør som beklager.

- Jeg har beklaget det overfor hele bransjen, de sakene som nå har kommet opp og faktisk har skjedd. Jeg har beklaget det overfor Oslo kommune, jeg har beklaget det overfor Q-Park og så har jeg inkludert andre som ikke har noen sak mot oss og som kanskje har lest saken i Nettavisen, sier Sæterhaug.

Han forteller at det også i det siste tilfellet, som er avslørt av Q-Park, er snakk om en tidligere ansatt som har endret på en kvittering.

- Saken er fra april 2011, og det var en kunde som hadde parkert, og som hadde to biler. Kunden hadde de beste intensjoner om å betale, men hadde tastet feil bilnummer når han parkerte. Da har en kundebehandler endret til den riktige bilen, sier han, og legger til:

- Det er så tullete av den som jobbet her tidligere, for det er så lett å oppdage.

- Ikke så stort omfang
- Men Q-Park sier at de har hatt mistanke om at dette skjer? Hva tenker du om det?

- Det synes vi er fryktelig kjedelig, sier Sæterhaug, som likevel ikke tror at omfanget med å fjerne parkeringsboter har vært så stort.

- Jeg tror ikke omfanget har vært stort. Q-Park og andre sjekker jo alle saker inn mot vår logg, men klart det ikke er noen garanti for at det er mer, sier han.

Sæterhaug sier Q-Park skal få dokumentasjon for at det i deres nye system er umulig å manipulere kvitteringer og parkeringstider.

- Alle kvitteringene skal også stemples og signeres før de sendes til kundene, og det er et veldig viktig tiltak, sier direktøren.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus