Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
Foto: Skjermdump fra filmen KONY 2012

50.000 nordmenn har sagt ja

50.000 nordmenn har sagt ja til å henge opp Kony-plakater natt til lørdag. Eksperter spår en fiasko.

Filmen «Kony 2012» fikk utrolig mye oppmerksomhet i verdenspressen da den ble lansert 5. mars. Organisasjonen Invisible Children hadde til hensikt å skape en bevisstgjøring rundt krigsforbryteren Joseph Kony.

Kony, som er leder for Herrens motstandshær, har kidnappet over 30.000 barn i Uganda de siste 20 årene, og tvunget dem til å være barnesoldater.

Invisible Children oppfordrer grasrota til å presse sine politikere og få dem til å handle mot Kony, få ham arrestert og stille ham for Den internasjonale straffedomstolen.

Filmen har hittil hatt 180 millioner visninger.

- En våt drøm å få til dette
Kommunikasjonsekspert og retoriker Kjell Terje Ringdal mener Invisible Children hadde en braksuksess med Kony-filmen.

- Dette har vært en vanvittig, dundrende, global suksess når det gjelder å få oppmerksomhet. Alle organisasjoner vet at politikere lever av oppmerksomhet, og at jo mer oppmerksomhet man får, desto mer kraft og innflytelse. Så sånn sett er det forbilledlig. Det er enhver organisasjons våte drøm å få til dette, sier førstelektor ved Markedshøyskolen, Kjell Terje Ringdal, til Nettavisen.

Filmskaperne har oppfordret mennesker over hele verden til å delta i en koordinert, global aksjon natt il lørdag, hvor folk blir bedt om å henge opp Kony-plakater i sine nærmiljøer.

I Norge er det opprettet flere Facebook-grupper som har til hensikt å koordinere aksjonen «Cover the Night».

- Absolutt alt hjelper
På Facebook-siden KONY 2012 NORWAY har 53.427 Facebook-medlemmer i skrivende stund huket av for at de skal delta på aksjonen.

«Når mørket senker seg over byene den 20 april 2012, skjer det! Hvis alle og en hver gir en liten innsats kan dette gjennomføres med glans. Vil du ikke støtte incredible children ved å kjøpe "Action Kit", kan du printe ut en enkel plakat, på et a4 ark om du ikke har noe annet,» lyder beskjeden på Facebook-siden.

«Heng det i nabolaget, heng det i byen. Absolutt ALT hjelper. Selvom vi er ett lite land kan vi delta, og vise at vi også bryr oss! Dra gjerne grupper sammen, film det og legg det ut på youtube, gjør det offentlig, kjent! FORTSETT Å INVITER FOLK, LA ALLE FÅ VITE OM DETTE!» fortsetter initiativtakeren.

- Bred, men grunn entusiasme
Spørsmålet er om den store entusiasmen rundt Kony og nattaksjonen fortsatt er til stede.

- Det som er baksiden av medaljen, er at vi lever i et liker- og ikke liker-samfunn. Verden har blitt sånn at man trykker på liker-knappen, og at vi får et samfunn som er preget av bred, men grunn entusiasme. De fleste liker ganske mange ting og trykker villig på liker-knappen. Men det engasjementet er så grunt at du nesten ikke blir våt på beina, sier Ringdal.

- Den store testen på dette kommer nå, hvor man har bedt folk om å gå ut i gatene. Det er langt mellom pekefingerknappen og det å sette seg på bussen, møte opp og gå i gatene. Her er det massemediale paradokset hvor det er lett å få mange med seg, men de kommer ikke nødvendigvis når du har invitert dem, sier Ringdal.

Ingen kommentar
Over 8000 osloborgere har huket av på Facebook for at de skal delta på Kony-aksjonen i hovedstaden. Deltagerne blir bedt om å møte opp på Rådhusplassen klokken 22.00 fredag kveld.

Initiativtaker bak Facebook-kampanjen, KONY2012 20. april Oslo, ønsker ikke å uttale seg til Nettavisen. Hun henviser til initiativtaker bak KONY 2012 NORWAY-kampanjen, som heller ikke svarer på Nettavisens forespørsler.

Invisible Children har også bedt folk om å kjøpe deres Action Kit, som skal inneholde alt du trenger for å gjennomføre aksjonen Cover The Night.

Øyvind Solstad, som har jobbet åtte år i NRKs promoavdeling og tre år i NRK Beta, har liten tro på at Oslos gater vil bli fylt med Kony-plakater førstkommende helg.

- Jeg var en av dem som bestilte denne Action Kit-en før det hele tok av. Men jeg har faktisk ikke fått den ennå. Så her har jeg betalt en viss sum penger for noe som ikke har kommet i tide. Og det er litt synd fordi jeg hadde tenkt å dra rundt å henge opp plakatene, sier kommunikasjonsrådgiver i Carat, Øyvind Solstad, til Nettavisen.

Spår elendig oppmøte
Solstad tviler på at det kommer særlig mange folk til Rådhusplassen, ettersom Action Kit-en uteble.

- Men for tankens skyld om alle har fått dem, så tror jeg likevel ikke så mange kommer til å gjøre det fordi det krever at du må få rumpa opp av stolen og gå ut å gjøre det.

Han forteller om en lignende, mislykket Facebook-aksjon mot NRK-lisensen. Initiativtakerne oppfordret folk til å møte opp på Marienlyst og dumpe sine gamle TV-apparater utenfor NRK. Flere tusen hadde varslet sin deltagelse.

- Men ingen kom. Ikke engang han som startet det hele. Og NRK hadde jo bakt boller, men det kom jo ikke et eneste menneske, sier han.

Invisible Children har lansert en oppfølger av Kony-filmen, Kony 2012 Part 2, som har blitt sett av 1,7 millioner – altså mindre enn to prosent av trafikken som forgjengeren klarte å generere.

Fått mye kritikk
Filmskaperne har fra mange hold fått massiv kritikk for å ha forenklet budskapet. I tillegg har organisasjonen blitt beskyldt for å ha beholdt store deler av pengene de har samlet inn til formålet.

- Jeg tror nok den negative publisiteten i dagene og ukene etter at filmen kom, gjorde at mange som hadde tenkt å gjøre noe mer, likevel ikke gjorde det, sier Solstad.

Invisible Children har også gått på en kraftig mediesmell etter at Kony-regissøren, Jason Russell, ble arrestert av politiet etter å ha hatt et nervøst sammenbrudd på offentlig sted. Russell var både full og naken da han ble lagt i håndjern av politiet i San Diego i forrige måned. Invisible Children skylder på stress som følge av all oppmerksomheten rundt Kony-filmen.

Skal du henge opp Kony-plakater natt til lørdag? Diskuter i kommentarfeltet nedenfor Kony-filmene.

KONY 2012: Part II - Beyond Famous

KONY 2012

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus