Nettavisen.no

Kontakt oss
RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
SAS offentliggjør kriseplanen om få minutter.
SAS offentliggjør kriseplanen om få minutter. Foto: Espen Solli / Oslo Lufthavn AS

Kan lamme hele flytrafikken fra helgen

Alle flyteknikere og mange flyplassansatte kan bli tatt ut i streik natt til lørdag.
Sist oppdatert:

Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og NHO Luftfart er innkalt til Riksmekleren på torsdag for å bli enige om årets lønnsoppgjør.

NFO har satt makt bak kravene og har sendt varsel til alle sine 479 medlemmer om streik fra lørdag. Dersom dette blir en realitet vil nesten alle flyteknikere i SAS, Norwegian og Widerøe bli satt ut av spill.

En slik streik vil komme på toppen av den pågående vekterstreiken som trappes opp fra onsdag.

Les også: - Dramatisk for de reisende.

– Full stans på to dager
Det gjelder 225 flyteknikere i SAS, 128 flyteknikere i Widerøe og 121 flyteknikere i Norwegian som jobber på følgende flyplasser: Gardermoen, Torp, Stavanger, Bergen, Førde, Trondheim, Bodø og Tromsø.

– Visse ting på flyene må sjekkes innen 72 timer. Det gjør at det meste kommer til å stoppe opp innen to dager etter at streiken har begynt, sier teknisk sjef i SAS, Gorm Frimansen, til Nettavisen.

For SAS sin del vil en eventuell streik ramme både innenriks- og utenrikstrafikken med unntak av fly som skal til eller fra Danmark og Sverige.

Frimansen sier det er uaktuelt å sende til vedlikehold i andre land.

– Vi planlegger ikke aktiviteter som kommer til å øke konfliktnivået mellom partene, sier han.

Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik, vil helst ikke tenke på slike scenarioer og vil ikke begynne å spekulere i konsekvensene før en eventuell streik er et faktum.

– Ved streik er det alltid konsekvenser. Vi håper inderlig at partene blir enige og at en slik streik ikke blir til, sier hun.

– Stor avstand
Roger Handeland, lederen av NFO, vedgår at en slik streik kommer til å få svært alvorlige følger for flytrafikken.

Han sier at organisasjonen ikke har noen intensjoner om å gjøre flykaoset enda større, men understreker at avstanden er relativt stor mellom partene.

– Vi har faktisk akseptert et lønnstillegg på 1,25 kroner per time. Men det er andre ting som godtgjørelser for sertifikater og nattskift samt seniorpolitiske spørsmål som vi har fått bastant nei fra NHO til å diskutere, sier Handeland.

Handeland mener NHO har feilet i å sende forhandlere som har fullmakt til å ta avgjørelser.

– Vi håper de sender noen til meklingen. Vi har ikke tenkt å la dette dra ut i tid slik en del andre forbund har gjort i det siste, men ønsker snarest å få et tilbud vi kan forholde oss til, sier NFO-lederen.

Forhandlingssjef i NHO luftfart, Odd Nymoen, sier til Nettavisen at han er optimistisk og håper at passasjerer og bedrifter slipper å lide ytterligere.

– Vi er i godt håp om at vi skal finne fram til en løsning i meklingen som begge parter kan akseptere, sier han.

Flere streiker
I tillegg til flyteknikere kan det også bli streik blant andre flyplassansatte. LO Stat har tatt ut 176 ansatte ved ni flyplasser, og de fleste av disse kan bli stengt i tilfelle streik. Det gjelder flyplassene i Brønnøysund, Førde, Evenes, Kirkenes, Vigra og Hovden. I tillegg vil Værnes og Gardermoen bli rammet av redusert drift, ifølge NTB. Partene skal også møtes til mekling på torsdag.

Værnes og Gardermoen vil bli rammet av redusert drift i tilfelle streik. Det er ansatte organisert i Norsk Tjenestemannslag og EL&IT Forbundet som eventuelt vil streike, yrkesgrupper som elektromontører, brann- og havarimannskap, teknikere og lufthavnbetjenter.

– Vi må se nærmere på det varslede uttaket, men det får konsekvenser, sier Ove Narvesen i Avinor.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere