Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
Foto: Trond Lepperød (Mediehuset Nettavisen)

30 prosent av all bytrafikk er unødvendig

Mener politikere ikke har forstått hvordan ting fungerer.

De fleste ser ut til å være enige om at det begynner å bli i overkant mye biltrafikk i store byer - ikke bare i Oslo, men i store deler av verden.

Her i landet ser det ut til at en ønsker å løse det ved å innføre rushtidsavgift, fjerne parkeringsplasser og lignende, langt på vei etter mønster fra andre store byer.

I Paris har en fått ned trafikken en god del ved å fjerne nettopp parkeringsplasser og tilrettelagt mer av veinettet for kollektivtransport. I London har en implementert en kraftig «sentrumsavgift» som langt overgår bomringen i Oslo, samt innført langt stivere betaling på parkeringsplasser.

Vil ha flere parkeringsplasser

Men skal vi tro organisasjonen International Parking Institute, er løsningen på problemet med trafikk i byene langt på vei motsatt medisin: Det bør bli lettere å finne parkeringsplass.

I forbindelse med deres årlige konferanse i Phoenix har organisasjonen sendt ut en pressemelding der de går kraftig til angrep mot dagens stadige innskrenkende parkeringsløsninger.

- De som driver byplanlegging, arkitekter og lokalpolitikere er de tre gruppene som trenger mest hjelp til å forstå parkeringsutfordringer fra flere sider, slår de fast.

30 prosent av trafikken

Organisasjonen mener å vite at rundt 30 prosent av all trafikk i byer kommer fra biler som sirkulerer på leting etter en parkeringsplass.

De snakker dermed rett etter notene til den amerikanske professoren Donald Shoup, som Nettavisen skrev om før jul, som langt på vei ønsker å øke antall parkeringsplasser - men samtidig gjøre ting langt dyrere.

- Hvis vi kan kutte ned tiden det tar for sjåfører å finne en parkeringsplass bare med en brøkdel, vil det utgjøre en meningsfull reduksjon i utslipp. Og det er det som mange nye teknologier vil gjøre mulig, sier IP-sjef Casey Jones i en pressemelding.

Stor teknologisk fremdrift

Organisasjonen mener at fremtidens parkering kommer til å bli mer og mer drevet av teknologi. Blant annet vil vi finne helautomatiske betalingsløsningsløsninger, sanntidsinformasjon om hvor det er ledige parkeringsplasser og hva prisene er forskjellige steder, og elektronisk trafikkstyring for å lede biler rett frem til den ledige parkeringsplassen.

- Alt handler egentlig om mobilitet og kommunikasjonssamspill, sier Jones.

I fremtiden tenker de at du enkelt skal kunne dra frem mobiltelefonen, og få frem hvor i nærheten det er ledig og billigst parkering.

- Forstår ikke

Organisasjonen mener at svært mye av trafikk- og parkeringsutfordringene oppstår fordi de som driver byplanlegging ikke har noen forståelse for parkering, og at ingenting dermed blir optimalisert.

- De som tar avgjørelser er nødt til å kosultere parkeringseksperter på et langt tidligere tidspunkt i planleggingsprosessen for å forhinde et sammensurium av designproblemer og følgeproblemer, mener organisasjonen.

Få også med deg Parkeringsskolen!

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus