Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
Foto: Privat (Privat)

Skrev kritisk om «helse-sjokolade» - trues med millionkrav

Bloggeren Gunnar Tjomlid har havnet midt oppe i en stor sjokoladekrig.

To norske bloggere trues nå med millionsøksmål etter å ha omtalt «helsegevinsten» av sjokoladen Xocai.

Først ut var den norske bloggeren «Morten», han ble truet med et søksmål på et syvsifret dollarbeløp for å ha skrevet negativt om sjokoladen.

På onsdag skriver en annen norsk blogger, Gunnar Tjomlid, at også han nå blir truet med søksmål.

- På telefon ble jeg også truet med amerikanske søksmål som langt ville overgå det som «Morten» ble truet med, skriver Tjomlid på sin blogg.

Farsott på Facebook
Historien om bloggeren som stilte seg tvilende til helsegevinsten av sjokoladen Xocai, går som en farsott på Facebook og Twitter. Det var bloggeren Gunnar Tjomlid som først la ut korrespondansen mellom Morten og produsenten av slankesjokoladen.

Før han publiserte saken på sin blogg, forsøkte han å komme i kontakt med selskapets kontaktperson, Robert Meyer, men han var ikke å få tak i.

- Jeg hadde såpass solid dokumentasjon og god erfaring fra å skrive om dette feltet, at jeg likevel valgte å publisere i går. Etter et par timer fikk jeg en telefon fra Meyer. Han spurte meg om hvorfor jeg gadd å bry meg og hevdet at jeg ikke hadde noe med saken å gjøre. Etterhvert i samtalen begynte de å true meg også. Tomme trusler om søksmål, sier Tjomlid til NA24.

«Xocai sjokoladeprodukter smaker ikke bare godt, men er også veldig sunn for vår helse.»

Den noe enkle beskrivelsen av sjokoladen Xocai fikk «Morten» til å reagere.

Les Nettavisens redaktør sin kommentar her «Kamp mot sjokolademafia»

Klatret på Google
«Morten» som ikke ønsker å stå frem med sitt egentlige navn var bloggeren som først begynte å sette søkelys rundt virkningene av helsesjokoladen.

Han mente å kunne dokumentere at sjokoladeprodusenten lovte mer enn de kunne holde, og med hjelp fra en gjesteblogger gjorde de rede for hvorfor helseeffekten slett ikke var så formidabel som produsenten ville ha det til.

Han stilte seg også kritisk til produsentens bruk av såkalt nettverkssalg .

Denne kritikken førte til mye diskusjon i kommentarfeltet til bloggposten, og vakte etter hvert stor nok oppmerksomhet til at den krøp opp på Google sine søketreff.

Til slutt var «Mortens» kritiske blogg et av de første treffene man fikk da man søkte på Xocai.

Slik googleaktivitet er dårlig butikk, og falt ikke i god jord hos alle.

La ut bloggerens stamtre med personnumre
Produsenten svarte med trusler om søksmål i millionklassen, la ut en link til Google Maps med veibeskrivelse til huset han bor i, og offentliggjorde hans eget stamtre, med fullt navn, bilde og personnummeret til familien, på sine hjemmesider.

De kunne også fortelle at mange av deres 9000 medlemmer hadde gitt uttrykk for at de ønsket å konfrontere han med påstandene.

I en mail til bloggeren skriver de blant annet dette:

«Ut hva de signaler vi har fått, vil søksmålet bli på et syvsifret beløp, og det er ikke i kroner. Dette fordi selskapet nå ønsker å statuere et eksempel en gang for alle, og således skape presedens for andre land i Skandinavia og resten av Europa.(..)»

Denne mailen ble også sendt til «Mortens» arbeidsgiver og kollegaer, siden sjokoladeprodusenten hadde merket seg at bloggingen stort sett fant sted mellom ni og fire - normal arbeidstid.

Hadde pappapermisjon
«(...)da det kan dokumenteres at mye av din aktivitet på bloggsiden har skjedd i din arbeidstid, tar vi det som en selvfølge at dette er med arbeidsgiver [anonymisert firmanavn] viten og godkjennelse iht. ditt ansettelsesforhold.»

«Morten» har forklart at bloggingen slett ikke skjedde mens han jobbet, men under pappapermisjon. Etter å ha mottatt de første mailene orienterte han sine sjefer om situasjonen. De tok det hele med et smil, men det var likevel et lite problem.

Firmaet som «Morten» jobber for, er nemlig eid av et amerikansk selskap, og tersklene for søksmål er derfor lavere enn i Norge.

Dette selskapet ønsket ikke at det lå ute negative bemerkninger om en av de ansatte i deres datterselskap, og dermed ble «Morten» stående overfor et dilemma.

- Ubehagelig
Med tre små barn syntes han det var særlig ubehagelig å få slike trusler, så han ble enig med sin arbeidsgiver om at det var i alles interesse å fjerne de kritiske innleggene for å spare seg for ytterligere problemer.

Innleggene er flikevel fremdeles å finne på nett.

Xocai, en sunn sjokolade? Er det helse i hver bit?

30 punkter du bør undersøke før du starter som Xocai distributør

- Umulig å bli kvitt

Blogger Gunnar Tjomlid tror ikke at dette er slutten for sjokoladeprodusenten, til tross for all oppmerksomheten de siste dagene.

- Sånne selskaper er umulig å bli kvitt. Kanskje forsvinner de i noen måneder, men de er helt sikkert snart tilbake med et nytt navn og et lignende produkt. Dessuten, de som vil tro på slike produkter, de tror på det uansett om det er beviselig feil, sier Tjomlid.

NA24 har ved flere anledninger forsøkt å komme i kontakt med kontaktperson Robert Meyer, styreleder Terrje Babsvik og andre fra ledelsen i Sjokoservice Norge på telefon, uten å lykkes.

Til Fredrikstad Blad sier styreleder Babsvik at han ikke vil kommentere saken.

– Jeg kjenner til deler av saken fra noen e-poster jeg har fått kopi av, men jeg tror ikke den er behandlet i noe styremøte det er skrevet referat fra. Ellers har jeg ingen kommentarer, sier Meyer.

Les også: - Hele styret er på ferie

Les hele korrespondansen mellom Morten og produsenten av Xocai her

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus