Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Trond Lepperød (Mediehuset Nettavisen)

Ble nektet plass på bussen

Det var plass til rullestolbrukeren, men sjåføren sa nei og kjørte videre.

OSLO (Nettavisen): «Det er fullt. Det står allerede tre barnevogner bak». Det var beskjeden Camilla Huggins Aase (32) fikk da hun forsøkte å ta bussen hjem fra Oslo sentrum etter jobb en dag i mai i år. Som rullestolbruker er hun vant med at det noen ganger kan være vanskelig å få plass på overfylte busser, og hun trenger sjåførens hjelp for å felle ut lemmen som gjør det mulig å kjøre om bord. Men hun stusset over sjåførens beskjed om barnevogner. Hun rakk nemlig ikke å se noen barnevogner før sjåføren lukket dørene og kjørte videre.

Flere reagerte
Og om bord i bussen var det flere passasjerer som reagerte på sjåførens opptreden. De så kvinnen i den elektriske rullestolen og hadde begynt å gjøre plass til henne. Og det var ingen barnevogner der. Det bekrefter Ivar Kvistum. Han var selv om bord på bussen og var en av dem som reagerte.

- Dårlig løyet
- Det er så utrolig dårlig løyet, sier Camilla Huggins Aase til Nettavisen om hvordan hun ble avvist.

Fikk beklagelse
Det hører med til historien at Aase klaget på hendelsen på 37-bussen og fikk en beklagelse fra selskapet Unibuss og blomster.

«Vi er opptatt av at førerne skal være imøtekommende, hyggelige og utøve god service. Vi har ingen ønsker om at de skal opptre på den måten du beskriver», het det i brevet hun mottok.

Men Aase spør seg om det kan være behov for en holdningskampanje blant sjåførene i Unibuss. Det er nemlig ikke første gang at Aase opplever vansker på Oslo-bussene.

- Noen ganger opplever jeg ren kunnskapsløshet, som når jeg får høre at jeg med min rullestol må kontakte TT-tjenesten for å få skyss. Jeg har rett som det er fått beskjed om å ta neste buss. Det kan jo være at det er fullt, men det sender kanskje også et signal om at min tid ikke er like viktig, sier Aase.

Må felle ut en lem
Hun forteller at lemmene sjåførene må felle ut for at hun skal komme seg om bord åpenbart skaper en del trøbbel. Særlig vinterstid har sjåførene vansker med å få disse lemmene ut fordi de setter seg fast.

- Det er et tungvint system. Jeg har sett elektriske løsninger på dette i andre land, sier Aase.

Vil leve normalt
32-åringen har cerebral parese, og dette handikappet gjør henne avhengig av rullestol. Hun har også bil, men sier hun ofte forsøker å ta buss.

- Jeg har jo et liv. Det hender til og med at jeg tar meg en øl, sier hun.

- Skal ikke være forskjellsbehandling
Bjørgulv Flatland, opplæringskonsulent i Unibuss, sier til Nettavisen at selskapet ønsker å ta godt vare på alle kunder, enten de er gående eller rullende.

- Det skal ikke være noen forskjellsbehandling, sier han.

Unibuss har 1700 sjåfører i Oslo-området, og Flatland sier det fra tid til annen kommer noen klager fra rullestolbrukere.

- Det kan være at enkelte sjåfører har misforstått og at de ikke hjelper til, men på de røde bussene er det anvist plass for rullestol. Sjåføren må gå bak for å vippe opp lemmen, men dette skal ikke være noe problem, mener han.

- Når det kommer slike kundeklager, blir jeg oppgitt. Det er synd at det skjer, sier Flatland.

Han sier Unibuss 10. mai i år sendte ut et skriv til sjåførene der selskapet presiserte kollektivtrafikkforeningens krav til busser og sjåfører når det gjelder funksjonshemmede. Så langt det er forsvarlig plass, skal rullestolbrukere tas med, og sjåførene skal være behjelpelige.

- Så kan det være at det er fullt i rushtrafikken og på enkelte avganger, for eksempel at det er barnevogner som tar opp plassen. Da kan vi ikke forvente at noen med barnevogn skal oppgi denne plassen, sier han.

- Problemet er holdninger

- Dette er en liten hverdagshistorie som belyser noe som dessverre er et større problem, sier Ivar Kvistum. Han var en av passasjerene om bord på 37-bussen denne ettermiddagen. Tilfeldigvis er han også redaktør for Handikapnytt, medlemsbladet til Norges Handikapforbund.

Han og en annen passasjer leverte selv hver sin klage på hendelsen.

- Det kan virke som om temaet funksjonshemmede ikke står på pensumlista når folk i transportbransjen lærer seg kundebehandling, sier Kvistum og viser til flere eksempler.

- I fjor var det en sak da flyselskapet Norwegian nektet å ta om bord funksjonshemmede som reiste uten ledsager. Vi hadde også en sak der en 15 år gammel gutt med manuell rullestol skulle ta Flybussekspressen. Familien fikk høre fra sjåføren at de ikke tok med «invalide», forteller han.

- Problemet for funksjonshemmede er todelt. Det ene er fysisk tilgjengelighet. Det andre er holdninger og serviceinnstillingen hos personellet. Her er bevisstheten åpenbart ikke god nok. En ting er hva du har rett til. Men uavhengig av lovverk handler det om serviceinnstilling. Når du kommer med rullestol på bussen er du en kunde. Da har du krav på ordentlig kundebehandling, mener Kvistum.

Om hendelsen på 37-bussen forteller han at det var flere passasjerer som reagerte.

- I et diskrimineringsperspektiv synes jeg det var fint. Det viser at den menige busspassasjer også reagerer på slik hverdagsurett. Det var ingen barnevogner bak i bussen. Der hadde derimot passasjerene begynt å gjøre plass for de regnet jo med at kvinnen i rullestol på holdeplassen skulle være med. Helt tilfeldigvis traff jeg kvinnen dagen etter, og da kunne jeg fortelle min versjon av historien, sier Kvistum.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere

Nettavisen gjesteblogg

En narkotikafri skole

Jørgen Foss

Vi må dulte mer!

Anders Nordstad

For dumt

Pål Anders Ullevålseter

Ligger på andreplass!