Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
Foto: Martin Jacob Kristoffersen (Mediehuset Nettavisen)

Verste ølsalget på åtte år

Hva tror du er årsaken?

Juni 2012 var en dårlig måned for ølsalget, viser salgstall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen. Den dårligste junimåneden siden 2004, og en nedgang i ølsalget på 2,87 prosent i forhold til juni 2011.

Dette rammer særlig utelivet, som hadde en nedgang på 9,28 prosent i ølsalget i juni 2012 i forhold til juni 2011.

Kulda har skylda
- Nedgangen, særlig for øl, handler først og fremst om dårlig vær. Forskjellen på en kjølig regnværsdag og en varm solskinnsdag kan være en økning i salget på 100 prosent, sier direktør Petter Nome til Nettavisen.

- Men sluttresultatet avhenger først og fremst av været resten av sommeren, legger han til.

Volummessig er nedgangen størst for vanlig butikkøl. En tredobling av vinsalget siden 80-tallet har gitt et skudd i baugen for ølbryggeriene. Men Nome mener at øl er undervudert, spesielt når det gjelder mat.

- De fleste foretrekker vin til maten, men sannheten er at det er vanskelig å finne vin som passer til salt, syrlig og sterk mat, der passer det best med øl, konstaterer Nome, og ser et stort forbedringspotensial for utestedene på området.

- Vi ser at flere utesteder har begynt med omfattende ølkart og utvidet utvalget sitt, noe som gir positive resultater, sier han.

Sterkøl til folket!
Men det er noen øltyper som øker salget. Sterkøl fortsetter å øke: Opp 21,81 prosent i juni og så langt i år er økningen på 48,2 prosent i forhold til samme tid i 2011.

Men dette er ikke et tegn på at nordmenn ønsker å bli raskere fulle. Mysteriet skyldes dyrt spesialøl fra mirkobryggeriene som opplever eventyrlig vekst.

- Det dreier seg om en subkultur av ølkjennere. Selv om det ikke utgjør det store volumet, blir det flere av dem. Bedre økonomi blant folket og ønske om å vise sosial status er nok en årsak til denne veksten, sier Nome.

Vann blir trendy (igjen)
I brussalget er det en svak nedgang i juni (-1,64 %). Sukkerholdig brus går ned hele 3,11 prosent, mens sukkerfri brus øker med 0,76 prosent. Samlet sett ligger det an til en liten nedgang i 2012, særlig for sukkerholdig brus.

Flaskevann økte med 7 prosent i juni 2012, sammenlignet med juni 2011. Denne tendensen har vart nå vart i over et halvt år, og vann ser ut til å være på offensiven etter flere år med nedgang.

- Denne tendensen har vart nå vart i over et halvt år, og vann ser ut til å være på offensiven etter flere år med nedgang, sier han.

- Det er vanskelig å spekulere i årsaken. Nå må vi tilbake til 90-tallet til vann var spesielt trendy, til kaffekrus og energidrikkene tok over. Jeg tror økt fokus på helse blant ungdom er en stor del av årsaken. Dette samsvarer med mindre sukkerforbruk ellers, sier Nome.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus