Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Tord Olander Pedersen/Nordlys

Denne broen har blitt en dødsfelle

For andre gang på under to måneder. - Ikke vår sak, sier politet.

22. mai i år ble fem tunge stålplater revet av en gangbro på Solstrand i Tromsø, forteller Nordlys.

Fem meter under suser lastebiler og andre kjøretøy i 70 km/t på Nord-Norges mest trafikkerte vei, E8. Skaden ble tatt på alvor, og broen ble reparert dagen etter hendelsen i mai.

Nytt uhell
Nå har det skjedd på nytt. 6. juli, under to måneder siden forrige uhell, har nok et kjøretøy revet ned de massive stålplatene.

Og denne gang har det tunge gulvet på den populære gangbroen ikke blitt fikset.

- Det er er kranbil som har revet det ned, sier Robert Lied i vedlikehold og drift hos Statens Vegvesen til Nordlys.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Ikke reparert
- Når blir det reparert?

- Det blir antagelig reparert natt til onsdag eller onsdag morgen, svarer Lied.

Sist gang var det et tyngre kjøretøy som hadde truffet broen da den passerte, og politiet fjernet platene kort tid etter. Denne gang ligger platene fortsatt på stedet, riktignok i veikanten.

Politiet er klar over ulykken og vedgår at platene kan være farlige dersom de faller ned på passerende kjøretøy.

- Det er andre gang på under to måneder at dette skjer. Hva tenker politiet om det?

- Det er Vegvesenet sitt ansvar, så det er ikke vår sak, sier operasjonsleder i Troms politidistrikt, Øyvind Gundersen, til Nordlys.

- Tilfeldig
Vegvesenet på sin side hevder det er tilfeldighetene som rår, og mener at broen ikke er for lav.

- Det hele handler om kjøretøy med for høy last. Og at det har hendt to ganger på kort tid er vel mer en tilfeldighet, sier Lied.

Da er det bare å håpe på at tilfedighetene ikke slår til igjen etter at broen er reparert onsdag.

Les flere saker fra Nordlys.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere

Pål Anders Ullevålseter

Vant Merzouga Rally.

Svein Harald Røine

Erna og Sivs mareritt

Baard Fiksdal

Den brune brønnen