Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Hedda Estensen (Avisa Nordland)

Sparket via sms

Shopping med annonselenker

LG G WatchR ? Den beste smartklokken har kommet til Norge

Oddsen med annonselenker

Takknemlig oppgave for Arsenal

- Du egner deg best som sosialklient, skrev sjefen til sin ansatte.

23-åringen ble sparket på dagen med følgende melding fra sjefen:

«Du e fristilt fra alle vaktan dine, og kommer ikke til å bli satt opp på flere. I og med at du ikke har kontrakt, anser æ dæ som avslutta. Sluttoppgjør kommer på neste utbetaling. Du burde ikke oppgi Bunnpris som referanse om du ska søk ny jobb. Nåkka æ tvila på, sia du oppriktig talt egna dæ best som sosialklient. Lykke til med navinga.»

LO er rystet
Raymond Alstad i LOs sommerpatrulje er rystet over oppsigelsen av den ansatte, skriver Avisa Nordland.

– Jeg trodde nesten ikke det var sant. Det å bli sagt opp på dagen er veldig ekstremt. Det skal kun skje dersom det er snakk om tyveri eller underslag, eller dersom den ansatte møter opp full på jobben, sier han.

– Dessuten gjelder arbeidsmiljøloven uavhengig av arbeidskontrakt. Man har krav på en måneds gjensidig oppsigelsestid, sier Alstad.

Usaklig oppsigelse
Den ansatte 23-åringen stiller seg uforstående til oppsigelsen.

– Jeg skjønner ikke hvor dette kommer fra, sier han.

Han forteller at han var hjemme på grunn av sykdom da sjefen sendte den oppsiktsvekkende meldingen.

– Jeg har vært en del syk i det siste, forteller han.

Men mannen, som ønsker å være anonym, forteller at han ikke har mottatt noen advarsler i forkant av oppsigelsen.

– En seriøs arbeidsgiver ville avtalt et møte med den ansatte og tillitsvalgt og gitt en muntlig advarsel hvor problemstillingen blir tatt opp. Hvis den ansatte likevel ikke forbedrer, seg, burde bedriften gi en skriftlig advarsel. Hvis problemet fremdeles eksisterer, er det snakk om å levere en skriftlig oppsigelse med en saklig begrunnelse, understreker Alstad.

Han mener den ansatte kan gå rettens vei for å kreve jobben sin tilbake.

– Eventuelt kan han få erstatning for tapte arbeidsinntekter, sier Alstad.

Sjokkert over sjefen
Den ansatte selv er sjokkert over meldingen han mottok fra sjefen.

Han forteller at han selv har jobbet ved Bunnpris i halvannet år. Da den nåværende sjefen overtok jobben som daglig leder skal både rutiner og arbeidsforhold ha endret seg.

– Jeg jobbet egentlig fulltid. Men etter at den nye sjefen overtok, ble det skåret ned på arbeidstimene mine, og jeg fikk kun jobbe deltid, sier han.

– Den ansatte har rett og slett blitt skviset ut, da han har fått færre arbeidstimer enn han skulle ha, sier Alstad, som er rystet over situasjonen.

Angrer
Butikksjefen erkjenner å ha sendt meldingen.

- Jeg legger meg flat med tanke på feilene jeg har gjort i forbindelse med oppsigelsen, skriver han i en SMS til Avisa Nordland - før han fortsetter:

- Jeg ber om unnskyldning for uheldige kommentarer og til dels støtende kommentarer i SMS

Butikksjefen avslutter med følgende:

- Oppsigelsen er trukket tilbake.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus