Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Oddvar Tjomlid

«UFO-invasjon!» - Dette er toppen av agurknyheter

Avisa Sirdølen finner på UFO-besøk i bygda og putter inn bildemanipulerte aper i bilder for å få flere lesere.

Noen steder skjer det mindre enn andre, og da er det greit å kunne ta seg friheten til å skape litt spenning i bygda.

Sirdal kommune har bare 1800 innbyggere, noe redaktør for lokalavisen Sirdølen mener at gir en stor utfordring med å få et godt besøkstall.

- I gjennomsnitt ligger det på mellom 2-3000 daglig, sier redaktør Oddvar Tjomlid til Nettavisen.

Men redaktøren har sine humoristiske metoder for å øke lesertallet i stille stunder. Blant annet har han manipulert bilder ved å putte inn objekter som ikke er der.

«Apekatt i Sirdal - trenger hjelp til å løse mysteriet»

«Apekatt i Sirdal? Treng hjelp til å oppklare mysteriet», skriver han blant annet under et bilde som tydelig er manipulert.

«Har det vore ein UFO-invasjon i Ådneram? Eller kan nokon av lesarane forklare kva dette er. Det einaste me kan seie, er at biletet ikkje er manipulert i eit bileteredigeringsprogram», skriver redaktøren, som jo sant er, til bildet over.

«Ensom BH av ukjent størrelse»

Andre agurknyheter levert av Sirdølen, er blant annet at en BH er funnet ved en bilvei og etterlyser sin eier, en sko som er forlatt midt på brua og er i faresonen for å bli overkjørt og nyheter om at det endelig har kommet en prompefri ketchup.

Øker lesertallet med flere tusen
Og tydeligvis funker lokkeagnet. Mens en vanlig artikkel med lokalt preget stoff har mellom 200-1200 lesere per artikkel, hadde blant annet artikkelen om ufoene 8.900 lesere

- Slike artikler inkluderer en langt større lesermasse. Artikkelen om skoen hadde drøye 4.000 visninger, apen 4.700 og til nå har 1.820 personer lest artikkelen om bh-en som savner eier, som ble publisert i dag.

- Lite arbeidskrevende å lage
Tjomlid forteller at slike type artikler blir lagt ut på nettsiden av flere grunner.

- De fører til at nye grupper oppdager nettavisen vår og de får besøkstallet på nettsiden opp, noe som har stor betydning for annonsørene, sier han og fortsetter:

- Som dere ser, er det lite tekst på disse artiklene, og de er dermed lite arbeidskrevende å lage. Frem til nyttår drev jeg alene også en papiravis med 15 årlige utgaver. Den gjorde jeg alene helt ferdig frem til trykking. Jeg måtte da i tillegg til å legge ut nettartikler, i gjennomsnitt produsere en ferdig avisside daglig. Da var tiden ofte knapp.

- Må prøve å begrense meg
Dette førte til at han ofte la ut noen "tullesaker" på nettet dersom det gikk litt lang tid siden det hadde vært en nyhet på nettsiden.

- Egentlig kunne jeg tenkt meg å lage flere slike tullesaker, men selv om slike artikler faller lett å skrive, prøver jeg å begrense dem, nettopp på grunn av seriøsiteten til nettavisen, avslutter Tjomlid.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus