Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Det er ikke bare i Norge vi må legge veien langs fjell og daler, påpeker Frps Bård Hoksrud.
Det er ikke bare i Norge vi må legge veien langs fjell og daler, påpeker Frps Bård Hoksrud. Foto: Transportfraksjonen

Hvorfor kan ikke Norge måle seg med Albania?

Det er et spørsmål Fremskrittspartiets Bård Hoksrud dro for å finne et svar på.

I ni år har Statens vegvesen utredet ny strekning for E18 gjennom Akershus, fra Knapstad til Vinterbro.

Dette kunne ha tatt enda lengre tid. I 2007 stridet kommunestyrene i Ås og Ski seg imellom om hvor veien skulle gå. Regjeringen gikk inn, men 21. juli stemte Ås kommunestyre nei. Bare personlig inngripen fra Vegdirektør Terje Moe Gustavsen førte til at kommunestyret gikk med på å se på saken en gang til den 12. september.

Men nå har også Ski kommune satt kjepper i hjulene for prosjektet, etter at Fylkesmannen har kommet med flere innsigelser. Dermed er det klart for en ny brannslukkingsrunde.

- Dette er et godt bilde på innsigelsestyranniet i Norge. Et titall instanser klager og stopper opp utredningen og arbeidet og til slått får man ikke gjort noen ting, sier Fremskrittspartiets Bård Hoksrud, som kaller situasjonen uholdbar.

- Flere og flere politikere på Stortinget begynner å innse behovet for statlige reguleringsplaner fremover, sier han.

Med hjemmel i plan- og bygningsloven kan staten nemlig gripe direkte inn og fastlegge arealbruken i norske kommuner.

350 kilometer på syv år
Denne uken var Fremskrittspartiet i Albania for å se alle mytene, som sier at Albania slår Norge på veibygging, stemmer.

- Albania er jo et av de fattigste landene i Europa og dette virket derfor litt spesielt. Vi ønsker derfor å se dette med egne øyne, sier han.

Albania planla å bygge 600 km motorvei fra 2005 til 2015. Av dette har de fullført ca. 2/3 eller 350 km i 2012. For tre år siden tok en kjøretur mellom Pristina i Kosovo til Tirana i Albania åtte timer. På den nye motorveien bruker man to timer og 30 minutter.

- Nå bygges det ny motorvei mellom Tirana og Elbasan som ikke er ferdig, der vi har sett på anleggsarbeidet. Veien er i dag 44 km lang, og tar én time og 20 minutter å kjøre. Den nye motorveien blir 24 km lang, og vil kunne kjøres på 18 minutter. Hele veien vil være ferdig i februar 2013. De vil da ha brukt 20 måneder fra vedtak til ferdig vei, sier Hoksrud.

- Albania har også krevende terreng
Han mener også å slå tilbake myten om at det er vanskelig å lage vei i Norge på grunn av geografiske forhold.

- Bare en tredjedel av Albania er flatt, og terrenget er svært krevende her. Dessuten er de nødt til å bygge kilometerlange tunneler her også, sier han.

Albania er heller ikke redde for å bruke penger. For å få strekningene klare til innen tidsfristen brukte de halve statsbudsjettet. Regjeringen i Norge bevilget 16,3 milliarder til veiformål i 2012, som utgjør 1,62 prosent av det norske statsbudsjettet, som er på 1006 milliarder kroner.

- Statsministeren i landet var kjempefornøyd for reisetiden gikk generelt ned med 70 prosent. Det trengs over 200 milliarder kroner for å bygge ut motorveinett i Norge. Vi har råd til det, jeg mener faktisk vi ikke har råd til å la være. Dette er enormt viktig for næringslivet, noe politikere der nede er fullt klare over. Med det vi har sett i Albania så viser jo det også at det burde være fullt mulig i Norge også, sier han.

Ønsker statlig overstyring
Hoksrud etterlyser at såkalte statlige reguleringsplaner, som overstyrer lokalpolitikken, burde ha blitt brukt langt oftere, spesielt på nasjonale prosjekter. De har blitt brukt bare to ganger i løpet av de siste 15 årene.

Lederen av Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide (KrF), har også lenge irritert seg over lange utredningstider. Han mener den bør halveres, minst.

- Det tar rett og slett fryktelig lang tid. Det kan ikke være muligheter for omkamp etter omkamp. Staten, fylkesmannen, Statens vegvesen, Miljøverndepartementet, alle de må koordinere seg langt bedre enn de gjør i dag, sier han.

Vil stramme inn på klageinstansene
Han mener også det er et problem at klageinstansene, som Samferdselsdepartementet og Miljøverndepartementet ikke har en frist på seg til å behandle klagene.

- Det tar gjerne ett til to år. De burde ha hatt en tidsfrist på seks måneder, dessuten burde det være færre muligheter for omkamp i slike saker, sier han.

Han etterlyser også bedre samarbeid mellom private og offentlige om selve utbyggingen.

- Vi ser at de veiprosjektene hvor de private og det offentlige samarbeider blir bygd ut raskest, sier Hareide.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere

Anders Nordstad

Show me your number

Tor Hammerø

Ti på dusinet

Pål Anders Ullevålseter

Vant Merzouga Rally.

Svein Harald Røine

Erna og Sivs mareritt

Jan Egeland

Inntrykk fra Gaza