Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Rui Vieira (Pa Photos)

- Ryanair ber om en katastrofe

Annonsebilag med annonselenker

Gi en veldedige gave i år?

Oddsen med annonselenker

Høytid for engelsk TV-fotball

Billigselskapet raser mot spansk pilotforening som anklager dem for å fly med nesten tomme tanker.

Lavprisflyselskapet Ryanair blir etterforsket av både spanske og irske luftfartsmyndigheter.

Årsaken er at spanske og irske pilotforeninger anklager flyselskapet for å ta stor risiko ved å «fly passasjerfly med nesten tomme drivstofftanker for å kutte kostnadene».

Ryanair sier flyene deres er trygge og har tilstrekkelig med reservedrivstoff, mens spanske pilotforeninger anklager flyselskapet for «å operere på grensen av loven».

Kommunikasjonssjef i Ryanair, Stephen McNamara, sier til Nettavisen at anklagene til fagforeningene er fullstendig uberettiget, og avviser at flyselskapet flyr på nesten tomme anker.

- Som Europas største flyselskap, med flere daglige flyavganger enn noe annet flyselskap, så støter vi av og til på omdirigeringer, tekniske problemer eller andre hendelser under flyging, og i alle tilfellene så oppfyller Ryanairs piloter alle EUs sikkerhets- og operasjonsprosedyrer, sier kommunikasjonssjef i Ryanair, Stephen McNamara, til Nettavisen.

McNamara sier også at saken har blitt feil framstilt i britiske medier.

- Ryanair har en enestående 28 år lang historikk innen flysikkerhet, og som alle de andre store europeiske flyselskapene, så oppfyller vi standardene til EU JAR Ops, som er Europas høyeste nivå av operasjons- og sikkerhetsstandarder, sier McNamara.

- Ber om en katastrofe
Både spanske og irske pilotforeninger anklager Ryanair for å presse pilotene til å tenke økonomi når de fyller tankene sine, skriver The Telegraph.

Talsmann for en spansk pilotforening, Juan Carlos Lozano, sier til spansk radio at «Ryanair ber om en katastrofe» om det ikke blir iverksatt tiltak.

McNamara sier anklagen fra pilotforeningen vil få rettslige konsekvenser.

Norsk Flygerforbund sier det er penger å spare på å være bevisst på mengden med drivstoff om bord i flyene.

- Grunnen til at man flyr med lite drivstoff er fordi det har en viss vekt. Så jo mer drivstoff du tar med, jo mer vekt. Et tyngre fly bruker mer drivstoff enn et lett fly, så man prøver å ta med seg så lite man kan, sier leder i Flysikkerhetskomiteen - Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold, til Nettavisen.

- Men kapteinen skal være den myndighet som bestemmer hvor mye drivstoff man skal ha med seg. Det kan imidlertid være ulike henstillinger i ulike selskap hvor sterkt fokus man skal ha på den besparingen, sier Skatvold.

Måtte omdirigeres til Madrid
Beslutningen om å iverksette en etterforskning skjedde tirsdag, etter at et Ryanair-fly måtte omdirigeres til Madrid søndag. Flyet var på vei fra Paris til Tenerife da det ble rammet av en teknisk feil.

Det skal ha vært flere episoder med Ryanair-fly i spansk luftrom hvor pilotene har anmodet om å nødlande fordi de er i ferd med å gå tom for drivstoff.

Spanske myndigheter gransker også nødlandingene til tre Ryanair-fly på flyplassen i Valencia i juli måned. Alle de tre flyene var i ferd med å nå minimumskravet for drivstoff da de ble omdirigert fra Madrid til Valencia som følge av dårlig vær.

Flybesetningen om bord i flyene ble bedt om å sirkle rundt lufthavnen i Valencia og stille seg i kø. Men pilotene erklærte en nødssituasjon fordi de var i ferd med å gå under minimumskravet for drivstoff, som i dette tilfellet var 30 minutter flytid, ifølge Daily Mail.

Mest lest på Nettavisen nå:

- Kan ha vært uheldig
Skatvold sier at det med bakgrunn i innrapporterte hendelser, ikke finnes bevis på om det er en trend hos Ryanair å fly med absolutt minimum drivstoff for å spare penger.

- De kan alltids ha hatt uheldige planleggingsforhold, slik at akkurat det flyselskapet blir rammet der og dra. Men man må se på trenden, om det er et flyselskap som skiller seg spesielt ut. Vi får vente og se på resultat av undersøkelser. Jeg skjønner at dette skaper oppsikt blant forbrukere, men det kan være at de var uheldige, sier Skatvold.

Imidlertid kan ikke Norsk Flygerforbund utelukke at lange arbeidsdager, samt usikkerhet i arbeidssituasjonen, kan påvirke operative forhold i relevante flyselskap.

EU-reglementet krever at selskapene flyr med nok drivstoff til at pilotene kan håndtere uventede situasjoner, som omdirigeringer eller kødannelser ved flyplasser.

Det irske flyselskapet Ryanair sier at de fulgte EU-reglementet og at ingen passasjerer var i fare under de aktuelle hendelsene som blir gransket. De avviser også at de presse pilotene til å tenke økonomi.

- Vi ønsker dagens fellesuttalelse til den irske og spanske regjeringen velkommen, som bekrefter at Ryanairs sikkerhetsstandarder er på linje med de tryggeste flyselskapene i Europa, sa Stephen McNamara ved Ryanair i en uttalelse tirsdag kveld.

McNamara henviser til irske myndigheters uttalelse som understreker at flyselskapet er «på samme nivå innen flysikkerhet som de tryggeste flyselskapene i Europa».

- Er ikke mindre trygt
Norsk Flygerforbund har ikke statistikk som underbygger at Ryanair er mindre trygt enn andre flyselskaper. Skatvold sier flyging - især i Europa - er såpass trygt at det er vanskelig å bruke statistikk for å måle ulikheter i sikkerhetsnivåene mellom flyselskapene.

- Vi må jo stole på at de enkelte luftfartstilsynene ikke tar hensyn til sine nasjonale flyselskap, men kjører tilsyn i henhold til det som er standarden, og da skal man ikke tvile på det. Dette er vel noe av det som spanske myndigheter vil undersøke, sier Skatvold.

- Kan det være uforsvarlig å fly med lite drivstoff i tankene, Skatvold?

- Det er jo et ansvar som er gitt til den enkelte flybesetningen å vurdere. En kaptein skal være suveren på å avgjøre det selv. Det er han som sitter på flyet, så det er forsvarlig hvis de ikke blir utsatt for et bevisst eller ubevisst press, noe som ikke er heldig for flysikkerheten.

- Er det mye penger å spare på å fly med lite drivstoff i tankene?

- I noen flyselskap har de redusert antall oliven fra tre til to oliven per passasjer på businessklasse for å spare inn på vekten. De kan godt spare på olivenene, men selvsagt ikke på nødvendig drivstoff, sier han.

Kilder: The Telegraph, Daily Mail.

Les også:

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
+