Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Scanpix (SCANPIX)

- Det begynner å minne om en barnehage med alle disse forbudene

Shopping med annonselenker

50 julegavetips under 500

Oddsen med annonselenker

Fantastisk TV-uke for fotballinteresserte

Det kan bli nedlagt forbud mot å reklamere for brus, is, sjokolade, snacks, kjeks og fete hamburgere. Leserne reagerer sterkt.

Oslo (NTB): Dersom Helsedirektoratet får det som det vil, blir det nedlagt forbud mot å reklamere for brus, is, sjokolade, snacks, kjeks og fete hamburgere.

Reklameforbudet skal gjelde dersom reklamene appellerer til barn. Det kommer fram i en høringsuttalelse som nylig er offentliggjort, skriver VG.

Bakgrunnen er et forslag fra Helsedepartementet om å innføre forbud mot reklame for usunne produkter på TV og i andre medier.

Forbudet skal gjelde barn og unge under 18 år, men konsekvensen kan bli at det meste av det nordmenn koser seg med, og som gir fedme, blir omfattet av forbudet.

Griper inn
Helsedirektoratet skriver i sin høringsuttalelse at «regulering av markedsføringen rettet mot barn og unge av usunn mat og drikke er et svært viktig tiltak i arbeidet med å motvirke usunne kostvaner og usunn vektutvikling, og derigjennom beskytte barn og unges helse bedre. Helsedirektoratet støtter forslaget om ny forskriftsregulering».

Helseminister Jonas Gahr Støre (Ap) er helt klar på at nordmenn må beskyttes – mot seg selv.

– Jeg mener helsemyndighetene har et ansvar for å beskytte folk mot farlige stoffer. Når hver femte 8-åring i Norge lider av overvekt, står vi overfor et stort samfunnsproblem som vi må gjøre noe med, sier Støre til VG.

Alarm
Tall fra Folkehelseinstituttet viser at 19 prosent av 8-9-åringer har overvekt eller fedme, sier divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Forslaget har for lengst fått alarmklokkene til å ringe hos de store godteriprodusentene.

– Vi oppfatter forslaget som et totalt markedsføringsforbud mot det meste vi driver med. Reklame for all sjokolade vil kunne bli forbudt til tross for at vi ikke driver rettet markedsføring mot barn, sier nordisk kommunikasjonssjef Kristian Hvilen i Mondelçz International (tidligere Kraft Foods).

- Et godt kommunistland
Etter at Nettavisen publiserte saken på Facebook, har den skapt heftig debatt.

- Et godt komunistland må ha forbud,mens de som sitter på toppen fråtser.

- Det begynner å minne om en barnehage med alle disse forbudene, vi er tydeligvis ikke lenger i stand til å ta egne avgjørelser, men må passes på med det meste.

- Hadde også vært bedre om staten selv hadde grepet inn for å redusere prisene på sunn mat, istedet for å ha blodpriser på det. Det er nettopp de lave prisene på junk food som gjør at en velger det fremfor sunn mat som koster en god del mer.

- Trur det er like mange som dør av fedmerelaterte sjukdomma i landet snart , som av røyken...så koffer ikke. man treng vel ikke frest folk m sukker og godterier heller da.....

- Les det som står før kritikken skrives. Det gjelder reklame direkte mot barn. Syns det er helt greit, da det ikke er behov for reklame rettet mot barn av noe slag.

(NTB/Nettavisen).

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus