RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Faksimile NRK (med tillatelse) / Skjermdump Journalisten.no

- Bra magasindel. Veldig godt jobbet

Dagsrevyen utelot opplysninger om barnevoldtekt fordi det ville komplisere «romkvinnesaken».
Sist oppdatert:

NRK Dagsrevyen har de siste ukene fått hard medfart etter Nina Hjerpset-Østlie via Document.no avslørte at statskanalen bevisst ikke valgte å ta med opplysninger om barnevoldtekt i et innslag om en som satt fengslet i Norge for menneskehandel. Saken er klaget inn for PFU.

Se det mye omtalte innslaget her.

Dagsrevyen fikk kort tid etter skarp kritikk fra blant annet Jon Hustad i kronikken «Når Dagsrevyen ikkje fortel sanninga». Også Nettavisen-blogger Elin Ørjasæter var raskt på banen i blogginnlegget Dagsrevyens forsvar av romfolk.

Les også kommentaren til Nettavisen-bloggerElin Ørjasæter: «Ikke stol på Dagsrevyen».

De siste ukene har en rekke kommentatorer i de største riksavisene kritisert det mer enn åtte minutter lange innslaget, der Dagsrevyens underliggende budskap var at moren ble urettmessig dømt for sin kultur.

Vaktsjef: - Veldig godt jobbet
Tirsdag publiserte fagbladet Journalisten deler av loggen som ble skrevet og sendt ut internt etter innslaget var sendt. Med fakta på bordet, fremstår loggen som pinlig for statskanalen.

«Bra magasindel. Veldig godt jobbet av Runar Jørstad om menneskehandel. Gikk noen runder på om vi burde ha fortalt at hun også er dømt til medvirkning til voldtekt av sin den gang 11 år gamle datter. Endte med å la det være fordi det ville komplisere saken, og fordi det var forhold tilbake til 2008», skriver vaktsjef Cecilie Roang Bostad.

- Ja, virkeligheten har en ekkel tendens til å komplisere saker, kommenterte TV2-profil Davy Wathne syrlig på sin twitterkonto etter å ha lest loggen.

- NRK mente sannheten ville komplisere saken. Vanskelig å se hvordan NRK skal klare å riste av seg denne saken, skrev Kristian D. Hauge, gruppeleder for Frp i Trondheim bystyre.

Nettavisen har tirsdag kveld forsøkt å komme i kontakt med NRKs kommunikasjonsdirektør Tommy Hansen og informasjonssjef Kjell Pihlstrøm, uten å lykkes.

Runar Jørstad, som lagde reportasjen, sitter blant annet i styret for stiftelsen Skup, som fremmer kritisk og undersøkende journalistikk i Norge. Han ønsket ikke å kommentere saken overfor Journalisten tirsdag.

Ørjasæter: - Må få konsekvenser
Nettavisen-blogger Elin Ørjasæter mener loggen avslører en redaksjonell dømmekraft som står til stryk.

- Loggen viser at vaktsjefen er kjent med at voldtektene var en del av dommen som denne reportasjen omhandlet. Dersom denne vaktsjefen fortsetter i en vaktsjefrolle, viser NRKs ledelse at de ikke tar saken på alvor, sier hun til Nettavisen, og legger til:

- En beklagelse er ingenting verdt hvis ikke saken får konsekvenser.

Ørjasæter mener saken bør få konsekvenser for både vaktsjefen og journalisten.

- Først regnet jeg med at det var en ung og uerfaren journalist. Men når det viser seg at dette er en erfaren journalist mener jeg dette burde få konsekvenser for dem begge, sier hun.

TIPS? Kontakt Henrik.Arneberg@Nettavisen.no

- Ødelegger NRKs omdømme
Både Nettavisen og Journalisten er kjent med at flere i NRK er svært misfornøyde med at innslaget ble sendt.

- Jeg har fått mange henvendelser fra Marienlyst av folk som er fortvilt over at NRKs omdømme blir ødelagt og ønsker at saken skal få konsekvenser, sier Ørjasæter.

Dagsrevy-anker Nina Owing uttalte forrige til Journalisten at hun var kritisk til innslaget:

- Det var kraftig diskusjon rundt saken. Jeg var kritisk, og er glad for at ledelsen beklager at den ble sendt, sier Owing.

SKUP-leder: - En viktig sak å debattere
Styreleder i SKUP og journalist i Aftenposten, Jan Gunnar Furuly, sier til Nettavisen at det ikke har vært noen aktuell problemstilling å be Rune Henriksen Jørstad om å fratre som medlem av SKUP-styret etter den mye kritiserte reportasjen.

- Journalistikk er en vanskelig øvelse og det gjøres feil hele tiden. Det finnes ingen presedens for at slike etiske bommerter automatisk gjør en person uegnet til å delta i SKUP-styret. Jørstad Henriksen var jo heller ikke alene om å lage denne saken. Det var vurderinger fra ledere og redaktører i NRK Dagsrevyen bak beslutningen om å sende innslaget i den formen det fikk, sier Furuly.

SKUP-lederen roser fagbladet Journalisten, nettstedet Document.no og bloggerne som har stått bak avsløringene om det famøse Dagsrevyen-innslaget, for å ha gjort en fremragende og god journalistisk jobb.

- Dette er en viktig sak å debattere og få frem sannheten om. Akkurat som vi nådeløst lever av å granske andre, må vi tåle det ubehagelige søkelyset på oss selv hvis noe går galt. Det skulle da bare mangle, sier han.

TIPS? Kontakt Henrik.Arneberg@Nettavisen.no

- Dette er ikke en vanlig feilvurdering
Kommentator Sven Egil Omdal, som i helgen skrev saken «Dagsrevyen er Cæsars hustru», sier til Nettavisen at loggen viser at begrunnelsen som ble gjort er enda tynnere og verre enn det som har tidligere har vært sagt fra NRKs side.

- Hele denne saken handler om dommen som går tilbake til 2008. Loggen er ikke innbyrdes logisk engang. De har tatt ut det viktigste i saken fordi det er kompliserende. Man har ikke villet forstyrre agendaen med den mest graverende informasjon i saken. De har altså diskutert i flere runder og endt med beslutning alle ser er hårreisende, sier han.

Omdal stiller også spørsmål ved at det i NRK skal være seks ledd mellom reporter og sjefredaktør.

- Det er det høyeste i norsk presse. Er det folk høyere opp i systemet enn den aktuelle vaktsjefen som har tatt beslutninger i saken så må de stilles til ansvar. Men det vet vi foreløpig ikke.

Det vi vet er de som har tatt beslutningen har visst journalistisk manglende kompetanse, sier han og legger til:

- Dette er ikke en vanlig feilvurdering. Man har bevisst utelatt det viktigste for å oppnå en politisk effekt.

- Mektige bloggere
Saken ble først tatt tak i av nettstedet Document.no, siden omtalt av en rekke bloggere og samfunnsdebattanter. Omdal tror vi vil se mer slik journalistikk i årene fremover.

- Den pressekritikken som har manglet i tradisjonelle medier vil vi oppleve oftere og oftere blant bloggere og i sosiale medier, sier han.

Omdal mener at det først var da Ørjasæter skrev om NRKs etiske blemme i Nettavisen at saken ble plukket opp og gjort viden kjent.

- Denne saken er et klassisk eksempel på en ny form for journalistisk næringskjede som jeg mener fungerer utmerket.

- Hva overrasker deg mest i forbindelse med denne saken?

- Det som overrasker mest er at Dagsrevyen bevisst forfalsker en sak. Ingen er ufeilbarlig, men at de bevisst skaper falsk inntrykk overrasker, sier Omdal.

Det har ikke lyktes Nettavisen å få en kommentar fra vaktsjef i Dagsrevyen, Cecilie Roang Bostad.

LES FLERE SAKER:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere