Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Gullik Maas Pedersen/Lofotposten

Én centimeter koster Hege Anita 85.388 kroner

- Reglene kan ikke forvaltes så firkantet uten et snev av fornuft.

For nøyaktig fire måneder siden ble Hege Anita Eilertsen stoppet i en kjøretøykontroll på fergeleiet i Svolvær, skriver Lofotposten.

Den ene av to festebraketter som holdt en skillevegg på plass var bøyd.

Skilleveggen i en grønnregistrert toseteren hadde forskjøvet seg en centimeter. Da slo tolletaten til.

Bilen hadde fått en centimeter større plass til føreren, og skulle omregistreres til ny avgiftsklasse. En svimlende tilleggsavgift ble forespeilet bileier Hege.

Saken fikk svært mange reaksjoner fra leserne her på Lofotposten.no, og nasjonal oppmerksomhet.

Nå foreligger svaret fire måneder etter: 85.388 kroner for en centimeter.

Feil ressursbruk
- Jeg synes det er urimelig. Ikke fikk jeg mulighet til å rette opp feilen. En mangel som kontrollørene registrerte ikke var gjort med hensikt, og slett ikke ga meg noen fordel eller vinning. Hadde det vært brukt skjønn der og da, ville kontrollørene gitt meg en frist til å rette opp feilen, sier Hege til Lofotposten.

Men det ble straks opprettet forvaltningssak. Og nå har byråkratiet jobbet med dette i fire måneder. Hva denne ressursbruken koster vet man ikke. Men Hege blir overgitt.

- Jeg ble godt behandlet og veiledet av saksbehandleren i Tollregion i Trondheim. Men jeg oppfattet det slik at klageadgangen ikke var verdt noe som helst. En klageadgang jeg oppfatter ikke betyr noe som helst. Til og begynne med hadde jeg et millimeter håp om at det fantes en mulighet til rimelig fornuftig tankegods i etaten. Men et rigid regelverk er det eneste det blir vist til, sier Hege.

Stortinget
Da Lofotposten omtalte saken i høst, reagerte Jan Arild Ellingsen (Frp) straks og sendte spørsmål direkte til finansministeren.

Sigbjørn Johnsen svarte: «Jeg har fått opplyst fra Toll- og avgiftsdirektoratet at tollregionen ikke har fattet noe vedtak i den konkrete saken som representanten Ellingsen viser til. Et eventuelt vedtak vil for øvrig kunne påklages til Toll- og avgiftsdirektoratet.»

Når Ellingsen får kjennskap til vedtaket om 85.388 kroner i avgift for Hege Anita Eilertsen, er reaksjonen voldsom.

- Dette er totalt uakseptabelt. Man kan ikke forvalte et regelverk uten det minste snev av skjønn. Lovgiverne har aldri ment at en liten tilfeldighet skal slå så voldsomt ut for et lite offer. Det er Statens vegvesen som typegodkjenner bilene. De har øyensynlig ikke gjort en god nok jobb, når en festebrakett lar seg bøye så lett. Braketten skulle aldri vært godkjent. Det ville spart bileier Hege for mye trøbbel. Rognan Auto som er leverandør har sitt ansvar her, og jeg håper uansett hvordan saken forvaltes videre, at firmaet tar sitt ansvar og lar bileieren bli økonomisk skadefri, sier Ellingsen.

Han tar igjen opp saken med departementet.

- Vi kan ikke ha et byråkrati som forvalter regelverket på en slik måte, fastslår Ellingsen.

Samme dag Hege var i kontrollen i høst møtte hun ordfører Eivind Holst i Svolvær. Også ordføreren mener måten denne saken er forvaltet på blir meningsløs.

- Reglene kan ikke forvaltes så firkantet uten et snev av fornuft, sier Holst.

Han mener dette går på rettssikkerheten løs, og anbefaler oss å kontakte partikollega André Oktay Dahl (H) på Stortinget.

Oktay Dahl er enig i at regelverket ikke kan forvaltes så bastant.

- Det må åpnes en mulighet til å utøve skjønn. Bak regelverket er det en hensikt. Men jeg ser ikke at hensikten er slik utfallet i denne saken er blitt. Ingen regler er laget for å ramme brukere så urimelig som i dette tilfellet. Jeg vil derfor spørre finansdepartementet og ministeren om reglene skal være så bastante uten mulighet til skjønnsmessig vurdering, sier medlem i justiskomiteen André Oktay Dahl fra Høyre.

Les flere saker fra Lofotposten!

Mer fra Nettavisen:

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere

Tor Hammerø

Et mesterverk

Anders Nordstad

Gjør andre gode

Saksynt - Gunnar Tjomlid

Kortpost: Om løgn og svindel

Svein Harald Røine

Sjefen fra helvete!