Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Lederen av den svenske havarikommisjonen, Agne Widholm, legger frem rapport om Hercules-ulykken i Kebnekaise.
Lederen av den svenske havarikommisjonen, Agne Widholm, legger frem rapport om Hercules-ulykken i Kebnekaise. Foto: Krister Sørbø/Scanpix

Delt skyld etter Kebnekaise-ulykken

Ulykken skyldes feil hos både Luftforsvaret og den svenske flygeledelsen. Ingen visste hvor flyet var da besetningen fikk beskjed om å gå under laveste sikre flyhøyde.

Oslo (NTB/Nettavisen): Den svenske havarikommisjonen la klokken 10 fram den endelige rapporten om Kebnekaise-ulykken.

Fem norske offiserer mistet livet da Hercules-flyet Siv styrtet inn i fjellmassivet i mars i fjor.

Les hele rapporten her

Den svenske havarikommisjonen slår fast at årsaken til Hercules-ulykken var feil både hos Luftforsvaret og den svenske flygeledelsen. De sier det norske luftforsvaret har for dårlige rutiner for å planlegge flygninger og at de stolte for mye på flygeledelsen. Den svenske havarikommisjonen anbefaler Luftforsvaret å innføre nye rutiner for å forhindre at luftfartøyer flys under laveste sikre høyde.

Visste ikke hvor flyet var
Verken flygeledelsen i Oslo eller tårnet i Kiruna visste ifølge rapporten hvor Hercules-flyet «Siv» var da de ga klarsignal til at det kunne begynne å fly mot Kiruna og synke ned lavere enn fjellet Kebnekaise.

- Krasjet utløste et snøras. Mye av flyvraket ble liggende under så mye som seks meter snø. Det gjorde redningsarbeidet ekstra vanskelig, sa leder Agne Widholm ved den svenske havarikommisjonen på pressekonferansen i Stockholm.

Flygeledelsen på ulykkesdagen får også kritikk for ikke å ha hatt nok erfarne folk på jobb, påpekte Widholm. To av de involverte flyvelederne skal ikke ha hatt mer enn cirka tre måneders erfaring.

Rapporten er blitt utsatt en rekke ganger, men tirsdag kunne den svenske havarikommisjonen endelig presentere rapporten om styrten i Kebnekaise 15. mars i fjor. Presentasjonen fant sted på en pressekonferanse på Radisson-hotellet SkyCity ved Arlanda lufthavn i Stockholm.

I sommer ble flere av konklusjonene fra en foreløpig versjon av rapporten lekket til pressen. Der fikk både Luftforsvaret og det svenske Luftfartsverket kritikk, skriver Norrbottens-Kuriren.

Feilvurderinger
I tillegg til feilvurderinger og en flygeledelse som kunne vært bedre, presiseres det at de involverte jobbet med den kunnskapen de hadde og med instrumenter som kunne feiltolkes.

«Det er disse svakhetene og ikke enkeltindividers feil som anses å være den grunnleggende årsaken til ulykken», heter det i rapporten den svenske avisen har fått tilgang til.

I lekkasjene kom det også fram at varslingssystemet som skal si fra dersom flyet er for nær bakken, var skrudd av. Resultatet var at besetningen ikke fikk noe varsel om at flyet var i ferd med å treffe bakken. I stedet lyste en lampe for å indikere at varslingssystemet var av. Flyet skal ha hatt en hastighet på mer enn 500 kilometer i timen da det fløy rett inn i Sveriges høyeste fjell.

I den foreløpige rapporten står det at kommentarer om bord i flyet tyder på at signalet ble feiltolket.

Dyr rapport
Arbeidet med rapporten har kostet svenske skattebetalere 11 millioner kroner, og det er unikt i svensk sammenheng, sier den svenske utredningslederen Agne Widholm til NRK.

- Havaristedet var den verst tenkelige i hele Sverige. Få steder ligger mer utilgjengelig enn nettopp Kebnekaise. Redningsoppdraget var risikofylt. Det er farlig å oppholde seg på isbreene i dette området. Mannskaper fra den svenske jegerbataljonen hang i tau for å lete etter vrakdeler, og det var mellom 600 og 800 meter rett ned, sier Widholm.

- Det er en omfattende rapport. Og den er tydelig på hva som er ulykkesårsaken, sier han. (©NTB)

Fakta om Kebnekaise-ulykken

* 15. mars 2012 fløy et av Forsvarets Hercules C-130 J-fly inn i fjellveggen på Sveriges høyeste fjell Kebnekaise, som ligger i Kiruna kommune i Nord-Sverige.

* De fem norske offiserene Truls Audun Ørpen (46), Bjørn Yngvar Haug (40), Siw Robertsen (45), Steinar Utne (35) og Ståle Garberg (42) mistet livet i ulykken.

* Flyet, som deltok i øvelsen Cold Response, var på vei fra Evenes i Nordland til Kiruna. Vraket ble funnet etter to dagers søk i svært vanskelig og bratt terreng.

* Ulykken er det første havariet med denne typen Hercules-fly, som ble lansert i 1999. (©NTB)

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere

Anders Nordstad

Show me your number

Tor Hammerø

Ti på dusinet

Pål Anders Ullevålseter

Vant Merzouga Rally.

Svein Harald Røine

Erna og Sivs mareritt

Jan Egeland

Inntrykk fra Gaza