RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

ABB går mot den digitale strømmen

Sist oppdatert:
Til tross for at intranettet ble kåret til topp 10 i verden i fjor, gjeninnfører ABB internbladet på papir med Vibeke Hoff Norbye som redaktør.

Den gjennomgående digitaliseringen har de siste årene ikke minst hatt stor betydning for norsk næringsliv. Mange kostbare papirproduksjoner har blitt lagt på hylla og blitt erstattet av billigere og mer fleksible nettutgaver.

ABB var et av de selskapene som gjorde dette midt i dotcom-stormen for noen år siden. Etter å ha startet opp intranettet for fullt i år 2000, ble det i en internasjonal kåring vurdert til å være blant de 10 beste i verden i 2002.

Da hadde det eksisterende internmagasinet alt blitt faset ut til fordel for elektroniske medier. Men denne uken skjer det en endring i industribedriften som vil glede de som ikke har tilgang til PC: Denne uken får de ansatte i ABB AS internmagasinet Innblikk hjem i

postkassene sine.

- Hensikten med å gjeninnføre internmagasinet er å støtte opp under ABB-kulturen, samholdet mellom de ansatte og forholdet til deres familier, sier informasjonsdirektør Halvor Molland i ABB.

- Det er viktig å se trykte internmagasin og elektroniske medier som hverandres supplement, ikke som konkurrenter og til erstatning for hverandre. I vår virksomhet er det en del medarbeidere som ikke bruker PC i sitt daglige arbeid. Dette er en viktig målgruppe et intranett ikke like lett når frem til, sier Molland i en pressemelding.

Redaktør av magasinet "Innblikk", Vibeke Hoff Norbye, forteller at snittalderen i industriselskap ligger på 44 år, og det er mange som ikke har tilgang til intranettet via PC-en. Derfor produseres det også et tosiders flyveblad annen hver uke som inneholder et sammendrag av informasjonen som blir lagt ut på nett.

- Den praksisen vil fortsette, Innblikk kommer bare tre ganger i året, sier hun til Propaganda.

ABB i Norge har den siste tiden vært gjennom en storstilt ryddeaksjon, der ikke minst kostnadene har stått i fokus. Eierne har bestemt at ABB Norge skal fokusere på kjerneområdene kraft og automasjon, blant annet skal olje- og gassvirksomheten selges.

Blir det ikke en kostnadsøkning for dere å gjeninnføre papirmagasinet?

- Nei, det blir ikke særlig kostnadsøkning. Vi produserer alt selv og setter ikke noe av virksomheten ut til et byrå, svarer Hoff Norby.

Med Innblikk ønsker ABB å gå mer i dybden og fortelle historier som viser

spennvidden i selskapet og gir økt kunnskap på tvers av geografiske og organisatoriske enheter.

- ABB har vært inne i en periode med store endringer og vi ønsker at et trykt internmagasin, både for de ansatte og deres familier skal virke samlende og gi innsikt og informasjon om det som skjer. Vi har derfor valgt å sende internmagasinet hjem til den enkelte medarbeider, sier Molland.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere