RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Aftenposten slakter Dagbladets klager

Sist oppdatert:
- Hvis vi skulle følge Dagbladets prinsipper, måtte vi kutte ut alle som sitter i utlandet og surfer på norske nettsteder, sier Gunnar Sellæg som leder salget til Aftenposten.no.

Aftenposten er ett av to nettsteder som har måttet forsvare praksisen med å måle sine engelskspråklige seksjoner på RedMeasure. På siste møte i Gallups metodegruppe, som har til oppgave å sørge for at målingene foregår på korrekt måte, tok Dagbladet opp saken.

Dagbladet.no mente at hvis disse seksjonene skulle være med, måtte både Aftenposten og Nettavisens målinger i tilfelle havne på samkjøringslisten og ikke oversikten over rene nettsteder.

Salgsdirektør Gunnar Sellæg i Aftenposten Interaktiv sier at Dagbladet er i sin full rett til å fremføre slike klager, men reagerer på at avisen ikke var til stede under møtet.

- Ingen fra Dagbladet var en gang til stede under møtet, som tross alt var deres initiativ. Vi fikk lest opp en mail. Dermed ble det heller ingen diskusjon om dette mellom partene, forteller Sellæg til Propaganda.

Han imøtegår Dagbladet.nos argumentasjon med at dette vil gå utover annonsemarkedet på nettet.

- Disse seksjonene blir laget for folk i Norge som ikke snakker norsk. Det er innhold fra Aftenposten som henvender seg til innvandrere som ikke snakker norsk, forretningsfolk, ambassadepersonell og andre som gjerne vil ha siste nytt fra området, men ikke kan språket. Disse målgruppene er i høyeste grad interessante for annonsørene, mener Sellæg som mener at et forbud mot å inkludere engelskseksjoner i rene nettsteder vil måtte føre til ytterligere konsekvenser.

- Hvis vi skal følge logikken til Dagbladet, må vi jo alle i tillegg kutte ut utenlandstrafikken, det vil si alle norske studenter som sitter i utlandet og surfer på norske nettsteder. De er jo i utgangspunktet mindre interessante for norske annonsører enn utlendinger i Norge, sier Sellæg i et forsøk på å illustrere hvor fåfengt han synes forslaget til Dagbladet er.

Men det er jo et poeng at med engelskversjoner kan trafikktallene lett blåses opp gjennom enkle markedsføringstriks? Dermed kan norske nettsteder lett fremstå mye større på kort tid?

- Dette ble da også diskutert i metodegruppen. Det er klart at enkeltsaker som for eksempel da vi skrev om Keiko vil føre til større trafikk. Og skulle man skrive om kongehus-sladder tilsvarende det vi ser i Tyskland vil det helt sikkert føre til mange utlendinger som går innom. Men i dag er ikke det noe problem. Vi får ta det opp den dagen det eventuelt skulle bli et problem, sier Sellæg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere