RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Aggressiv turbo-trening

Sist oppdatert:
- Hold tempoet oppe! skriker instruktør Jan Petter Knutsen. Sjekk om treningsformen Fightklub er noe for deg.

(SIDE2):Til musikk av Turbonegro kjører instruktør Jan Petter Knutsen (25) timen i gang. Det er høyt tempo fra første stund, og de som er med på timen ser sugne ut. Sugne på å svette, slå og sparke i 45 minutter.

Timens navn gir selvfølgelig assosiasjoner til filmen «Fight Club» med Brad Pitt. Men Jan Petter presiserer at vi ikke skal slåss mot hverandre, men slå på en boksesekk på fot.

HVA: Fightklubs konsept er 45 minutters lettfattelig og moro trening med høy intensitet.

- Mye fart, høy musikk og action, sier den 25-årige instruktøren som også utdanner seg til å bli akupunktør.

Jan Petter har hentet teknikker fra thai-boksing, vanlig boksing og kickboksing, og satt sammen en time med slag og spark mot en boksesekk på fot, knebøy, spensthopp, push ups og mageøvelser. Det er både sirkeltrening og to mot to boksing.

HVOFOR: Fightklub gir trening for hele kroppen- du får trent både kondisjon, utholdenhet og styrke.

- Fightklub gir sterk rygg, trener magemusklene og du får god holdning, sier Jan Petter.

HVEM: Fightklub passer for alle, fordi du velger selv hvor mye du vil gasse på. Det er allikevel lurt å være i ok form siden timen har høy intensitet hele veien.

- Dette er godt for alle, man får tatt seg ordentlig ut. Du ligger på det maksimale av hva du klarer, mener Jan Petter, før han legger til:

- Det er tyngre enn du tror.

HVOR: Vi testet Fightklub på Setrum Squash og treningssenter i Oslo. Vi vet ikke om at det fins andre steder, men mange treningssentre har andre versjoner av kampsportinspirerte former for trening.

KONKLUSJON: Fightklub er morsomt! Høy musikk sammen med boksehansker og en engasjert instruktør gjør at du biter tennene sammen og blir gira på å yte litt ekstra. Svetten renner og det merkes at denne treningsformen gir høyt utbytte. Pluss for variasjon og høy intensitet som gjør at man ikke synes at noen av øvelsene blir kjedelige.

Dette er trening for deg som liker og tåler røff trening, både i form og treningsutbytte. Hvis du vil svette mest mulig, trene opp kondisjonen og samtidig bli sterk i kroppen, er dette enkel og funksjonell trening som gir resultater.

Kombinerer du denne typen trening med rolig mindbody-trening eller litt stretching får du virkelig trent hele kroppen.

PRIS: Treningssentret har denne treningsformen som en del av sitt tilbud til de som er medlemmer. Er du ikke medlem kan du allikevel kjøpe klippekort som koster 600 kroner for 10 ganger. Timen kjøres to ganger i uka.

SIDE2 HAR OGSÅ TESTET:

FEKTING: Blodtørstig fekteduell

GOLFSIMULATOR:- Få sving på kølla

MAGEDANS:Sensuell med magedans.

JIMU:Døgnåpen spinning.

SHAPING:Trening som skal gi modellkropp

X-BIKE 1000:Trening med X-faktor.

BOSU:Trening for folk med baller.

PILATES:Pilates med vaniljesmak.

KINESIS:3D-trening

MUSICAL FORMS:Bli en fighter!

STREETJAZZ:Løs og funky gatedans

SATSBOX:Boks ut aggresjonen

CAPOEIRA:Slåss deg slank

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere