RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Dette kalenderbildet har fått mye oppmerksomhet i Sverige. Nå velger den svenske butikkjeden å fjerne bildet, av hensyn til barnet og dets familie.
Dette kalenderbildet har fått mye oppmerksomhet i Sverige. Nå velger den svenske butikkjeden å fjerne bildet, av hensyn til barnet og dets familie. Foto: Åhlens

Åhléns fjerner Lucia-reklame etter rasistisk hatstorm

Sist oppdatert:
Stopper reklamen av hensyn til barnet og familien.

«Trist at så mange mennesker føler så mye hat overfor et lite barn. Luciaen var kjempefin» og «Grusomt at hatet skal vinne», er blant kommentarene på den svenske butikkjeden Åhléns Facebook-side mandag, etter at de har valgt å stoppe et kampanjebilde.

Interiørbutikken står bak en reklame som har vekket sterke reaksjoner i Sverige de siste dagene. Et Lucia-barn med mørk hud fikk hatet til å koke på sosiale medier.

– Det er utrolig støtende å se disse hatefulle kommentarene, har Åhléns kommunikasjonssjef Weronika Nilsson uttalt til Nyheter24.

Blant kommentarene som har kommet inn, er utsagn som: «Kvalmt av dere å gjøre narr av våre nordiske tradisjoner på denne måten» eller «Jeg spyr».

- Spres i forum vi ikke støtter

Nå velger butikkjeden å fjerne kampanjebildet - av hensyn til barnet og dets familie.

«I dag har vi tatt en avgjørelse om å fjerne Lucia-bildet i våre egne kanaler. Kommentarene til bildet har vært massive de siste dagene, og bildet er blitt spredd, og fortsetter å spres, i forum med holdninger som Åhléns ikke støtter. Avgjørelsen er tatt av hensyn til gutten og familien», skrives det på Facebook mandag ettermiddag.

- Vi fjerner bildet av hensyn til gutten og hans familie. Utover det ønsker vi ikke å kommentere ytterligere. Det vi mener om saken kommer fram i vårt Facebook-innlegg, sier pressekontakt Monica Hultgren i Åhléns til Nettavisen.

Det er ikke første gang det svenske varemerket har skapt reaksjoner. Tidligere har de brukt en modell med hijab - noe som ble hyllet, men bildene førte også til raseri.

BAKGRUNN: Åhlens-kampanje med kvinne i hijab vekker sterke reaksjoner

Her kan du se video av alle kampanjemodellene fra 2015 (Artikkelen fortsetter nedenfor)

«Det var et vakkert bilde»

Kjeden påpeker blant annet videre på Facebook at de var stolt av Lucia-reklamen, som står for alle barns rettigheter. Kampanjen handler også om å være som man vil og uttrykke seg fritt, uavhengig av kjønn, hudfarge eller bakgrunn.

Under meddelesen strømmer det inn kommentarer fra folk som synes det er synd at reklamen fjernes:

«Vi er mange som syntes Lucia var fin», «Dere som skrev hatfullt om dette bør få hjelp», «Masse kjærlighet til gutten og familien. Ett av de beste reklamebildene jeg har sett» og «Det var et vakkert bilde».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere