RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Aktivitetene som gir deg ny energi

Sist oppdatert:
Føler du deg sliten og uopplagt? Lurer du på hvor den spreke feriejenta forsvant da jobb og hverdag kom på agendaen igjen? Her er tipsene til hvordan du få fart på livet igjen!

Lad opp dine egne kraftceller
Vil du gjerne bli mer fysisk? Planlegger du å begynne å trene? Kanskje neste mandag, eller den etter¿ Akkurat som i fjor. Vil du gjerne ha overskudd, men har ikke ork, ikke lyst og absolutt ikke tid? Velkommen i Klubb 2004 hvor mottoet er "Kom treningslyst, kom treningslyst – her skal du motstand finne".

Ikke ha dårlig samvittighet, det gir i hvert fall ikke muskler og energi. Vær heller realistisk og legg opp livet så du automatisk må bruke kroppen mer.

Kanskje de ørsmå kraftverkene inne i cellene dine – mikondriene – ikke får nok drahjelp. De må rett og slett "sveives" i gang med bevegelse – og det er det kroppen din som må sørge for, hvis du og hjernen din er med på moroa. Her er noen tips til hvordan du enkelt kommer i gang:

1. Plasser det du bruker ofte på kjøkkenet i de høyeste og mest kronglete skapene. Du MÅ klatre og strekke deg, enten du vil eller ikke.
2. Ha det upraktisk (ikke rotete¿), så du må bevege deg fra sted til sted for å hente saker og ting i heimen.
3. Har du mange trapper i oppgangen? Sett fra deg noe nederst når du kommer hjem, så er du pokka nødt til å ta en ekstra henterunde.
4. Få heisskrekk, bruk trappene.
5. Legg inn øvelser når du gjør husarbeide. Stram musklene i armene når du vasker gulv, klem sammen rumpeballene – ta noen push ups mot veggen når du vasker av skapdører, ta knebøyninger med rett rygg osv. Kjenn at du har muskler, stram dem optimalt mens du teller til 20, slapper av og puster – og strammer igjen. Statisk trening er utrolig effektivt, bare følg med i speilet.
6. Ta bekkenbunnsøvelser – få et bedre sexliv!
7. Ta pusteøvelser foran åpent hvis du ikke rekker å gå en tur i frisk luft.
8. Sett på den heftigste musikken du har, og dans ala mtv.
9. Kjøp en trimvideo og la tv-en komme til nytte.
10. Elsk så ofte du har sjansen og bruk alt du har av muskler til felles glede og nytelse (en av de aller beste former for mindbody trening¿.)

Kort sagt, prøv å gjøre livet mer fysisk krevende og skap et hjemmemiljø med innlagt trim du ikke kan unngå. Det er litt ekstra fart på luksuslegemet i døgnets våkne timer som gir utslag i mer energi – som igjen avler mer energi¿ Det er som når du girer opp en bil fra 1 til 2 – og til full fres i 4de.

Du har bare en kropp og den skal vare hele livet. Helt nødvendig daglig vedlikehold er bevegelse – mye bevegelse. Hvis ikke blir batteriet flatt, og du kommer ingen vei.

Relaterte saker fra Klikk.no:
6 tips til smart trening
De 10 mest kjente treningsfeilene
Et bedre liv med trening!
Dårlig kondis, slapp i fiksne?
Slik trener du mer effektivt

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere