RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)

Alt dette er ferdigmat

Sist oppdatert:
Du trenger bare å stoppe innom dagligvarebutikken.

(SIDE2): Side2 tok med seg ernæringsfysiolog Camilla Andersen fra Somebody i butikken for å fylle piknikkurven med sunne fristelser. Det var lett som en plett.

- Det har kommet så mange fine og sunne ferdigmatvarianter, sier ernæringsfysiologen.

Kurven vår kostet omtrent 500 kroner, men den er fylt til randen og metter i hvert fall en familie på fire, om ikke flere.

Dette fylte vi kurven med:

Stor pose Moreller (500 gram)
En boks valnøtter
Salat (Feldsalat)
Norvegia skivet ost
Spisemoden avocado 2-pakning.
Blåbær
Balsamico
Fetaost i olje
Serranoskinke
Små tomater
Polarbrød (Fullkorn)
Munkholm
Noisy Lime
Stor pose grillede kyllingklubber (1 kilo )
Kurv norske jordbær (500 gram)
Sjokomelk
Grønne oliven med hvitløk

Dette gjør du
Ta med deg noen flasker med vann, så har du tørstedrikke også.

Du trenger altså ikke å slave på kjøkkenet i flere timer for å lage en deilig piknikkurv til familien. Skal du på stranda eller i parken trenger du bare å ta med deg en tom kurv hjemmefra og fylle den i butikken for å innta et sunt og næringsrikt måltid.

Det er nemlig verken dyrt eller vanskelig å spise sunt!

- Fyll opp med frukt, bær og grønnsaker. Ha med kniv og lag en enkel salat av grønne blader, avocado og valnøtter. Ta med en vinaigrette og gjerne litt olivenolje og flytende honning hjemmefra, hell over litt av hver på salaten, sier Andersen.

Mye av maten trenger du ikke å anrette, men du kan spise det som tapas - og heller momse rett fra pakken.

Råvarer som cherrytomater, sukkererter, kyllingklubber, spekeskinke, ost og brød er godsaker som gjør deg mett.

- For at pikniken skal mette, er det smart å ha med noe med proteiner, som kylling, kjøtt, ost. Grovt brød og frukt, bær og grønnsaker bidrar med fiber som også bidrar til metthet.

Sjokomelk til barna
- Grunnen til at sjokomelk er med i kurven, er fordi jeg tenker det er smartere enn brus, som er rent sukkervann. I sjokomelken er det vitaminer og mineraler i tillegg til noe sukker. Enheten er også relativt liten, slik at man totalt sett får i barnet mindre sukker enn for eksempel fra brus. Men for all del, drikker barnet rent vann er det selvsagt bare supert. Vann er uansett den beste tørstedrikk. Sjokomelken er ment som det lille ekstra.

Alkoholfritt øl inneholder under halvparten av kaloriene sammenlignet med pils eller brus. Og er billigere, i alle fall da vi handlet. Tenk gjerne alkoholfritt øl i sammenhenger der du skal kjøre hjem fra grillfesten og ønsker litt mer smak enn vann. Du sparer altså masse sukkerkalorier sammenlignet med brus.

Dette hopper du over
- For at kroppen også skal kose seg på pikniken, hopp over godteri, chips, brus, kjeks og søte bakverk. Pølser spiser de fleste barn nok av i løpet av sommeren, så hopp gjerne over det også. Kosemat kan være bærene, bær er jo så fantastisk så sleng eventuelt med en vaniljekesam å ha over bærene, så blir det skikkelig dessert på pikniken også.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere