RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Amerikansk muskelbunt

Sist oppdatert:
Typisk amerikansk daycruiser. Vi har kjørt Sea Ray 240 Sun Sport med 300hk.

Sea Ray 240 Sun Sport er en typisk amerikansk daycruiser.

I forhold til nordiske båter med mer utpregede turegenskaper, er dette en godværsbåt som først og fremst egner seg til dagsturer.

En bade- og vannsportbåt som også fungerer fint på landstedet.

Denne prøvekjøringen er hentet fra Kastloss.no.

Vi kjørte Sea Ray 240 med det største motoralternativet, som er en Mercruiser 350 MAG. Den 300 hk sterke V8-motoren passer båten bra, og sørger for bra gange og fine ytelser. Også standardmotoren, Mercruisers 5,0-liters V8 på 260 hk, kler båten godt. Noe dieselalternativ har ikke Sea Ray å by på i denne klassen.

Sterk og rask
Båten gjør et sprekt inntrykk med den kraftige 300 hk'en i motorrommet. I kombinasjon med et Bravo 3-drev, akselererer Sea Ray 240 Sun Sport fra 0 til 30 knop på svært beskjedne 8,5 sekunder.

SPORTSLIG: Her er du sjef over 300 hester fra en frisk V8. Det gir imponerende toppfart og heftig akselerasjon.
SPORTSLIG: Her er du sjef over 300 hester fra en frisk V8. Det gir imponerende toppfart og heftig akselerasjon.

Toppfarten klokkes inn til 45 knop, og et hyggelig marsjfartområde ligger mellom 25 og 35 knop. Ved 25 knop er støynivået på moderate 79 dBA og forbruket på akseptable 1,24 l/nm.

I motsetning til sine mer cruisinginspirerte daycruisere, er Sea Ray 240 Sun Sport en trimmevillig og sportslig amerikaner som lokker fram smilet mellom bølgekantene – i hvert fall med den kraftige V8’eren på 300 hk i motorrommet.

Samtidig er det en tyngde og stabilitet i båten som gir trygghetsfølelse, både når du kjører fort og når du må takle litt røffere værforhold.

Flere prøvekjøringer: Sjekk Kastloss.no

Sea Ray 240 Sun Sport har en god førerposisjon. Ergonomien er fin og førerstolene gode, men setene kunne hatt bedre sidestøtte.

(les mer om Sea Ray under bildet)

STØDIG: Båtens tyngde og stabilitet gir en god trygghetsfølelse selv når været blir litt ruskete.
STØDIG: Båtens tyngde og stabilitet gir en god trygghetsfølelse selv når været blir litt ruskete.

Skapt for soldager
Halve båten er én stor solseng, som gir liggeplass for opptil tre voksne personer. Da sier det seg selv at det ikke blir så mye plass igjen i cockpiten.

Tanken er god nok, men det største problemet er at komforten synker dramatisk for passasjerene i den lille akterbenken, som ikke bare sitter lavt og ubekvemt, men som også får det trangt bak førerstolene. Når det oppslagbare bordet hentes fram fra stuverommet under akterbenken, er all bevegelsesfrihet inndratt.

FINVÆRSBÅT: Ingen utpreget familie-på-helge-tur-båt, men for to personer som er gode venner er det plass nok til overnatting.
FINVÆRSBÅT: Ingen utpreget familie-på-helge-tur-båt, men for to personer som er gode venner er det plass nok til overnatting.

Sea Ray 240 mangler ferskvannstank, men kompenserer med en innebygd, elektrisk kjøleboks foran copilot-setet. Da er i alle fall drikke og ferdigmat sikret på en varm sommerdag.

Produsenten har laget en liten «gangvei» langs solsengen for lett tilgang til akterdekket, og underveis finner vi dusjuttaket og et lite stuverom. Et grunt stuverom finner vi også på den veldimensjonerte badeplattformen, samt et større stuverom for vannski i dørken av cockpit.

Daglige båtnyheter og prøvekjøringer finner du på Kastloss.no.

Sea Ray 240 Sun Sport er ingen spesielt sosial båt å oppholde seg i, eller en utpreget langturbåt til tross for to greie køyeplasser og en Porta-Potti under dekk.

For to personer burde den likevel fungere greit til weekendutflukter.

Med 260 hk koster Sea Ray 240 Sun Sport 560.000 kroner. Du får på amerikansk vis dermed godt med fot for kronene.

Mer om båt og båtliv: Nettavisens båtmagasin

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere