RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Amerikanske forbrukere øker forventningene(Ny)

Sist oppdatert:
De amerikanske konsumentenes forventninger til økonomien var økte mer enn ventet i august, men dagens situasjon er fortsatt dyster. Salget av nye boliger var også bedre enn vente
Det viser tall fra Conference Borad tirsdag klokken 16 norsk tid.

Forbrukertillitsindeksen endte på 81,3 i august, mens det ifølge tall fra Briefing.com var ventet 79,6. Dette er den første oppgang på tre måneder.

Det er forventningsindeksen som trekker opp tilliten blant forbrukerne. Delindeksen for forventingene steg fra 86,3 til 94,4 fra juli til august.

Indeksen for den nåværende situasjonen sank fra 63 til 61,6. Det er det laveste tallet på nesten 10 år.

Tall for salget av nye boliger i USA ble også bedre enn ventet for juli, og endte på 1,2 millioner, mens det var ventet 1,15 millioner. I Juni lå salget av nye boliger i USA på 1,16 millioner.

De amerikanske børsene reagerer negativt på tallene, og det er sannynligvis de svake tallene for forbrukernes vurdering av den nåværend situasjonen som bekymrer markedet.

Andre tall i dag: Ordreinngang som ventet i USA

Consumer confidence/Consumer sentiment - USA

Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.

Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.

En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.

Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.

Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere