RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Holm, Morten (SCANPIX)

AMK får eksperthjelp

Nå vil akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) finne ut hvorfor telefoner fra utlendinger går feil.
Sist oppdatert:

Kommunikasjonen mellom akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) og utlendinger ble igjen fokus etter tragedien på Tøyen, der tyrkiske Døndu Tulum (63) døde. Telefoner fra Tulums familie ble tolket så truende at politiet ble koblet inn, og hjelpen til Tulum ble forsinket.

Problematisk kommunikasjon med utlendinger er ikke noe nytt for AMK. Allerede i 2007 startet et prosjekt der kommunikasjonen mellom AMK og utlendinger blir analysert.

AMK i Oslo og Akershus har testet operatører i hvordan de håndterer innringere med dårlige norskkunnskaper. Utskrift av disse fiktive samtalene har blitt sendt til en kanadisk ekspert i krysskulturell kommunikasjon, skriver Aftenposten.

Målet er å finne ut når og hvorfor disse samtalene går feil.

- Selvfølgelig hadde det ideelle vært å ha en norsk ekspert. Man vil ikke på bakgrunn av prosjektet kunne dømme i hvilken grad nødsamtalen forløp bra eller ikke bra, men heller si noe om at her er det rom for forbedring, sier Egil Bovim, direktør for Nasjonalt kompetansesenter for helsetjenestens kommunikasjonsberedskap (Kokom), til avisen.

Det er Helsedirektoratet som har bestilt denne undersøkelsen som vil ha konklusjonene klare til sommeren. Planen er at prosjektet skal resultere i et undervisningsopplegg for norske nødoperatører. Prosjektet vil ikke gi svar på hva som skjedde på Tøyen den 3. januar.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere