RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Bjørnar Hagen Vika (Telemarksavisa)

«Ammepolitiet» slo til mot Renate

Sist oppdatert:
- Jeg ble veldig sjokkert.

- Jeg ble veldig sjokkert. Jeg har vært ute flere andre steder og det har aldri vært noe problem å amme, sier Renate Johansen fra Heistad. Lørdag tilbrakte hun på barnas dag i Porsgrunn sammen med sin mann og deres fire måneder gamle datter Ingrid. Etter at de voksne hadde spist var det datterens tur. Men det var lettere sagt enn gjort.

- SPØR GJESTENE
- Vi satt utenfor og hadde spist, så våknet Ingrid og ville ha mat. Det var litt småkaldt ute, så jeg gikk inn og spurte betjeningen om det var greit at jeg ammet. Han jeg spurte hadde ikke servert oss, og visste kanskje ikke at vi satt ute og spiste. Jeg fikk beskjed om å spørre de andre gjestene der inne om det var greit at jeg ammet, forklarer Johansen til Telemarksavisa.

Det satt gjester ved to andre bord og ingen hadde noen problem med amming. Men, Johansen følte at det ikke var helt akseptert av betjeningen og bestemte seg for å amme i bilen i stedet.

TILBØD BAKGÅRDEN
- Da jeg gikk ut tok han som serverte oss kontakt og sa at det var fint at jeg hadde spurt, men at de vanligvis ikke tillot amming på grunn av sjenanse overfor andre gjester. Jeg regner med at du skjønner at det egner seg dårlig på et spisested, sa han, og fortalte at de hadde en bakgård som jeg kunne benytte dersom jeg ønsket det.

- Hva svarte du da?

- Jeg reagerte veldig. Jeg ble nok litt småhissig og prøvde å diskutere, i den grad det er mulig å gjøre med fremmede folk. Jeg prøvde å gjøre det tydelig at det er normalt å amme. De burde ha hengt opp et lite «amming forbudt»-skilt dersom det ikke var lov, sier Johansen og understreker at betjeningen opptrådte høflig til tross for uenigheten.

FÅR STØTTE
Johansen brukte sosiale nettverk for å lufte sin frustrasjon og har fått mye støtte av venner og mer perifere bekjente.

- Å amme er helt normalt. De kan jo egentlig ikke nekte meg det. Jeg passer jo på å være diskré. Neste gang jeg drar ut for å spise et sted kommer jeg nok ikke til å spørre på forhånd, avslutter hun.

- INGEN RETNINGSLINJER
Daglig leder for Friisebrygga mat og vinhus, Mette Kristensen mener ammehendelsen var en misforståelse mellom kunde og betjening.

- Vi har ingen retningslinjer som sier at det ikke er lov til å amme i vår restaurant. Vi vurderer hver situasjon og bruker skjønn, forklarer Kristensen som ikke var tilstede på lørdag.

- ET LITE STED
Kristensen har blitt fortalt om hendelsen og tror det hele beror på en misforståelse.

- Det som har blitt meg fortalt er at hun kom inn og nærmest ropte ut om det var mulig å få amme inni det ene hjørnet. Da fikk hun beskjed om å spørre gjestene. Vi har et veldig lite sted med kun fire bord inne, og da blir det sånn at folk sitter litt oppi hverandre. Det er ikke alle som er komfortable med å sitte nær folk som ammer, derfor prøver vi å bruke skjønn fra situasjon til situasjon.

- EN MISFORSTÅELSE
- Hadde det ikke vært bedre om det var de ansatte som hadde forhørt seg om gjestene hadde noe imot amming?

- Det er som sagt et veldig lite sted og man sitter nesten oppi gjestene, så jeg ser ikke problemet med at hun måtte spørre selv.

Situasjonen der Johansen ble spurt om hun ønsket å sitte i bakgården var ifølge Kristensen en stor misforståelse.

- Vi har selv nybakte foreldre blant våre ansatte og skjønner at babyer må ha mat. Vi har en hyggelig bakgård som de pleier å bruke når de ammer. De unge guttene som jobbet trodde nok bare hun ville sitte alene, så det var kun ment som en hyggelig gest, sier Kristensen som mener hendelsen er forferdelig overdrevet.

Les flere saker fra Telemarksavisa

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere