RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Angriper Kina med Norges-PR

Sist oppdatert:
Norges Turistråd bryner seg på verdens desidert største marked. Nå skal kineserne lokkes som turister til Norge.

Norsk reiseliv satser i Kina. Norges Turistråd ønsker å trekke flere kinesere til Norge og iverksetter over nyttår markedsaktiviteter i Kina, i samarbeid med SAS og turistrådene i Danmark og Sverige.

- Potensialet i det kinesiske markedet er enormt, og vi forventer en stor vekst av kinesiske turister til Norge i framtiden, sier viseadministrerende direktør i Norges Turistråd, Børre Berglund.

Tre byer

I dag er det anslått at 60.000 til 70.000 kinesere reiser til Skandinavia hvert år. NTR gjennomførte i 2002 en større undersøkelse av ulike utviklingsmarkeder for Norge som turistdestinasjon, og i dette studiet pekte Kina seg klart ut som et stort satsingsområde for norsk reiseliv.

I første rekke er det tre markeder som skal angripes; de tre byene Beijing, Shanghai og Guangzhou, med til sammen nesten 30 millioner innbyggere.

- Vi går inn for å skape en etterspørsel, men er jo ikke alene i det kinesiske markedet. Derfor kommer vi til å satse på PR, ikke massekommunikasjon. Det er et stort marked og det hjelper ikke å skyte med kanon. Vi går mot målgrupper som har råd til å dra til Norge , sier prosjektleder Per Holte i Norges Turistråd til Propaganda.

Målet er å få positiv redaksjonell omtale og blant annet blir kinesiske journalister hentet over til Norge.

Fascinert av naturen

Først og fremst opplever kineserne de norske fjordene og naturen her som veldig fascinerende og spesiell. De er opptatt av kulturen og historien vår, og mange er nysgjerrig på norsk litteratur. Enkelte er også svært interessert i sider ved det norske samfunnet, slik som miljø, helsesektor, familieplanlegging og likestilling

- Hvordan skal dere selge inn Norge?

- Det er mange måter å angripe dette på. Fokusgrupper viser at kineserne er sultne på informasjon om Norge og Skandinavia. Kineserne er et lesende folk og de er blant annet interessert i norsk og skandinavisk litteratur, sier Per Holte til Propaganda, som legger til at mange kinesere i tillegg forbinder Norge med fisk. Derfor kan et samarbeid med Eksportutvalget for fisk (EFF), som blant annet har hatt kinesiske journalister over på studietur.

- Er det noe kineserne har kjennskap til om Norge, så er det norsk fisk. Vi vil søke partnere som vi kan samarbeide med og EFF kan være en av dem, sier han.

Massekommunikasjon kommer de derimot ikke til å gjøre noe av, i alle fall ikke med det første.

- Vi har ikke hatt lov til å drive med offentlig markedsføring i Kina. For å gjøre det trenger du en turistavtale med Kina, sier Holte, som legger til at han regner med at de vil få en slik avtale med Kina i løpet av mars/april, men massekommunikasjon kommer de neppe til å gyve løs på likevel.

- Så lenge den er positiv, er redaksjonell omtale langt mer troverdig enn annonsering. Forbrukermarkedsføring i Kina er relativt nytt og det er dyrt. Det er vanskelig å nå frem til de riktige målgruppene. Et lite nisjeprodukt som Norge bør ikke skyte med hagle, men plassere penger der vi får utbytte av det, sier han videre.

Stort potensiale

I fjor reiste mer enn en million kinesere til Europa. I nye prognoser regner man med at tallet vil ligge på omlag 100 millioner i 2020. Tyskland, Sveits og Nederland har allerede etablert seg i Kina, og flere europeiske land er i ferd med å legge planer for kontor i Kina.

- Vi ser at det ligger store muligheter for Norge som turistdestinasjon her og for å sikre oss markedsandeler ønsker vi å være tidlig ute med å etablere oss, sier Børre Berglund.

Norges Turistråd understreker at utviklingen i markedet vil avgjøre hvor kraftig satsingen blir i årene fremover, og i første omgang konsentreres markedsføringen inn mot den kinesiske reisebransjen i tre hovedmarkeder; Beijing, Shanghai og Guangzhou.

- En viktig oppgave for oss i Kina vil være å finne de riktige distributører for norske produkter, slik at disse effektivt når ut til potensielle forbrukere, sier Berglund.

SAS flyr daglig mellom København og Beijing, og planlegger i løpet av våren å opprette en ny rute mellom København og Shanghai. China Airlines har fire ukentlige ruter mellom Stockholm og Beijing.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere