RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Anmeldelse: «Battlefield: Bad Company 2»

Sist oppdatert:
Skytespillet «Battlefield: Bad Company 2» byr på en artig, om enn litt kjent opplevelse.

Svenske DICE er mest kjent for å lage knakende gode flerspillerskytespill, deres «Battlefield»-serie har gang på gang vist konkurrentene hvordan ting skal gjøres. Overraskelsen var derfor stor da de annonserte «Battlefield: Bad Company» i 2007 - i tillegg til bare å bli sluppet på konsoll, satset utviklerne for første gang på en skikkelig enspillerdel.

Resultatet var litt opp og ned, men for det meste skikkelig underholdende. Det ubrukelige B-kompaniets jakt på gull i Øst-Europa var hektisk, actionfull, full av humor og åpen. Du kunne stort sett bevege deg hvor du ville i de store spillområdene, noe som la til rette for en rekke angrepsmuligheter og taktikker.

Tredje verdenskrig truer

Nå er oppfølgeren endelig her, og i «Bad Company 2» får vi servert en mer edrulig, kjent og styrt enspillerdel. Heldigvis er det langt i fra så ille som det høres ut som, spillet byr på solid skytespillmoro.

Gameplay: B-kompaniet drar til Panamakanalen:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

Denne gangen skal B-kompaniet farte rundt og redde verden fra tredje verdenskrig. Brettene er varierte, uten unntak godt designet og fulle av heftige hendelser. Den strålende kontrollen, de varierte våpnene og utfordrende fiendene gjør hver eneste kamp til en fest.

Strammere regi

DICE gir inntrykk av å ha blitt kraftig inspirert av hvordan «Modern Warfare»-spillene fungerer, friheten fra «Bad Company» er til dels byttet ut med strammere regi. Dette er både positivt og negativt – på den ene siden får du ikke leke deg like mye, men til gjengjeld flyter «Bad Company 2» bedre og byr på en mer engasjerende opplevelse.

Og bare så det er sagt, selv om du har mindre frihet er den langt i fra borte. Du har som oftest flere angrepsmuligheter, og den forbedrede og imponerende ødeleggelsesmotoren gjør så slagmarken hele tiden endrer seg. Det aller meste, inkludert diverse bygninger, kan sprenges i filler, for eksempel gjemmesteder er med andre ord sjelden helt trygge.

Teknisk imponerende

Resten av det tekniske holder også høy klasse. Grafikkmotoren pumper blant annet ut detaljerte omgivelser, godt animerte fiender og heftige spesialeffekter, og det uten noe hakking. Musikken er skikkelig god og passer bestandig, lydeffektene er heftige.

Dessverre er ikke alt fryd og gammen, og det største minuset er at noe av sjarmen er borte. Istedenfor å satse på frihet, humor og å gjøre noe eget, har DICE nærmet seg for eksempel de to siste «Call of Duty»-spillene.

Lovende flerspillermodus

Et annet problem er at enspillerdelen føles veldig oppstykket, det går sjelden lang tid mellom mellomsekvensene. I tillegg er lagringspunktene for ofte plassert frustrerende langt fra hverandre, og medsoldatene dine er ubrukelige. Du må regne med å gjøre mesteparten av jobben selv.

Flerspillerdelen, i hvert fall det vi har fått testet, veier nesten opp for dette. Kartene er gode, erfaringspoengsystemet knallbra og spillmodusene varierte og underholdende. Jeg mener at det for tidlig å si noe endelig om flerspillermodusen, men alt ligger til rette for at «Bad Company 2» blir en klassiker på nett.

Alt i alt byr «Battlefield: Bad Company 2» på en solid enspillerdel og en lovende flerspillerdel. Konkurransen blant skytespillene er knallhard, men DICE sitt nyeste er verdt en titt. Spesielt for de som liker å spille over nett og er ute etter noe nytt.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere