Anmeldelse: «Call of Duty: Modern Warfare 2»

«Modern Warfare 2» er tidenes beste skytespill til PC, men det er definitivt noe som ikke stemmer likevel.

Jeg har i grunn gått og gledet meg som en unge til å spille «Modern Warfare 2», da jeg er en massiv fan av det første «Modern Warfare», og har de siste dagene sittet og kost meg med både den vanlige enspillerdelen, flerspillerdelen og den stjernebaserte dyktighetsmodusen.

Og sånn i utgangspunktet stiller jeg meg fullstendig bak Thor Benjamins anmeldelse av «Modern Warfare 2» til Xbox 360 og PS3: Dette spillet er minst like bra som jeg hadde håpet - i alle fall på de fleste områder.

Glimrende enspiller

Enspillerdelen er meget godt gjennomført, med veldig god dubbing, en engasjerende handling, til tross for at det hele er ekstremt lineært - og en klarer kanskje bedre enn noen gang å vise kaoset og frykten rundt en moderne krigsverden i urbane miljøer.

Den mye omdiskuterte massakrer-scenen er også gjennomført på en eksepsjonelt god måte, som faktisk gikk litt inn på meg - noe som i grunn aldri har skjedd med et spill før.

Det skal likevel sies at noen av brettene gir meg følelse av at handlingen er lagt til gode multiplayerbrett som uansett er laget, og som Infinity Ward er så fornøyd med at de like gjerne kan utnytte de litt mer.

Godbitene finnes på nett

Men de virkelige godbitene i spillet finner en først når en går online og spiller på de eksepsjonelt godt utformede flerspillerbrettene, med stor variasjon - og som ikke minst virkelig føles som reelle omgivelser, fremfor en kunstig avgrenset skytebane. Min personlige favoritt så langt er flyplassbrettet som bør brukes som en studie i godt brettdesign i mange år fremover.

Våpnene har blitt bedre enn i forgjengeren, belønningssystemet virker mer motiverende, det har blitt et betydelig utvidet utvalg av goder og bonusfunksjoner. Muligheten til å for eksempel styre en predator drone med heftig skyts, og ikke minst sette opp automatiske maskingeværer på banen som kan hjelpe deg kraftig (eller virkelig overkillmuligheten der du kan styre AC130-flyet vi kjenner fra «Call of Duty 4»), gjør det hele mye mer dynamisk enn jeg har opplevd i noe annet skytespill.

Innføringen av en såkalt «heartbeat sensor» på våpnene, som fungerer som en liten miniradar som ser foran deg, gjør også at «campere» raskt blir en god «camper» - altså en død «camper»! Det betyr at dette ikke er spillet der en kan sitte og kose seg i et skjult hjørne og drepe alle motstandere uten motstand.

Den eneste direkte innsigelsen jeg har på flerspillerdelen er nettopp progresjonssystemet som gjør spillet så bra: Problemet er selvsagt at de store spillerfordelene først låses opp etter noe tids spilling - så når en kommer inn på et brett som ny «Modern Warfare 2»-spiller, så spiller en ikke bare mot folk som kan brettene bedre enn deg - de har også mye bedre våpen og hjelpemidler enn deg. Det gjør at de første rundene du spiller strengt tatt ikke blir så veldig morsomme - uansett hvor god du er.

Men det ordner seg raskt!

Det vi sitter med her er altså en sterk og engasjerende enspillerdel, og det jeg personlig mener er den beste flerspillerdelen i noe skytespill noen gang.

Pyton i paradis: Ingen dedikerte servere

Men det er dessverre ikke hele sannheten. For samtidig som Infiniti Ward har truffet spikeren på hodet, så har de samtidig kjørt litt i grøfta - og briljerer ikke like mye som en likevel kunne ha forventet.

De har nemlig tullet til flerspillerdelen noe skikkelig på et mer overordnet nivå. Det er ikke lenger mulig å sette opp dedikerte servere, og når du nå ønsker å koble deg til et nettspill, så får du ikke lenger opp en liste med servere som du kan velge mellom. Du må bare si hva slags modus du ønsker å spille, og så må du bare vente på at spillet automatisk finner et spill du får delta i (og av og til tar det forferdelig lang tid). Hvorfor er dette et problem? YouTube har svaret.

PC-spillere misliker at «Modern Warfare 2» ikke kan spilles på dedikerte servere, og gir uttrykk for det på mange vis. Det var bare et spørsmål om tid før denne videoen dukket opp.

Ingen mulighet til å selv velge en server som spiller dine favorittbrett. Ingen mulighet til å selv velge en server der folk på ditt eget nivå spiller, ingen mulighet til å velge en server som har færre eller flere spillere enn det som er satt opp som standard (for eksempel er det alltid 8 spillere på rene deathmatch-kamper, og 12 på team deathmatch). Ingen mulighet til å finne tilbake til en favorittserver. Ingen mulighet til å lage egne kart og så videre.

Dette bildet viser ganske klart hvordan «Modern Warfare 2» kan sammenlignes med forgjengeren, og det ser ikke bra ut for å si det sånn.

Dette er ikke hva jeg hadde forventet av oppfølgeren til et så vanvittig bra multiplayerspill som «Call of Duty 4» - og jeg har en følelse av at mange spillere vil foretrekker «Call of Duty 4» i lang tid fremover.

En tilstøtende problemstilling til dette er selvfølgelig at spillet krever at du må være online for å kunne spille, selv om du bare skal spille enspillerdelen. Og for alle som har opplevd litt ustabile internettlinjer kan jo bare tenke seg hvor irriterende det er å ikke kunne starte et enspillerspill fordi modemet har tatt seg en 10 minutters pause ...

Den andre tingen som gjør at jeg ikke helt får den store revolusjonsfølelsen av spillet er at det fortsatt er altfor få ting i spillet som kan ødelegges. Det irriterer meg rett og slett at det ikke blir skikkelige kulehull som jeg kan se gjennom i tynne vegger når jeg har tømt et magasin gjennom veggen - eller at det utover litt fargeforandringer på veggen har noen som helst konsekvens at granater og bomber eksploderer inni og utenfor hus.

I Crysis kunne en rive ned hele hus med granater og vill oppførsel, og dele opp trær som en selv ønsket med både kniver og maskingevær - men to år senere kan en altså ikke gjøre noe annet enn å knuse vinduer og flytte på litt møbler i «Modern Warfare 2». Det fungerer som en unødvendig distansering fra virkeligheten i et spill som ellers ser usedvanlig bra ut.

Å sette terningkast på spillet er utrolig vanskelig. Det er egentlig en soleklar 6-er - men tullet rundt multiplayer trekker ned en karakter.