RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(2K Games)

Anmeldelse: «Civilization V»

Sist oppdatert:
Du vil angre stort hvis du kjøper «Civ 5». Av helt andre grunner enn du tror.

Sid Meier burde dras med til et sted hvor han er langt unna både idéfase og utføring av dataspill. Han burde sperres inne på en lukket anstalt hvor de litt for kreative får leke med Lego og snakke med veggen.

Du trenger kanskje litt bakgrunn for denne påstanden og dette ønsket. Det hele begynte i 1991. En relativt ny PC var kommet i hus for å brukes til «skolearbeid» (les «Leisure Suit Larry»). Det skal sies at den selvfølgelig ble brukt til en del tekstbehandling, og faktisk «økonomiske datamodeller for styring» under mine studier, men selvfølgelig mest til «Larry» og slikt (dette var, som du skjønner av årstallet, en god stund før det var noe verdensvev å kaste bort tiden på).

Så kom det en vakker dag i 1991. Selv klarer jeg ikke helt å si når det var på året at spillet kom, men jeg vet at det falt sammen med en eksamen at spillet kom i hus. På en fredag, fredagen før eksamen på mandag, ble spillet installert som litt pauseunderholdning mens jeg leste.

Den jævelen

Mandag morgen hadde jeg sovet fire timer, og lest minimalt.

Senere kom det nye versjoner av Sid Meiers terrorvirksomhet. Han klarte i tillegg å lage et piratspill som nesten var like irriterende avhengighetsskapende. Likevel har de siste årene vært relativt greie. Faktisk er det hele fem år siden en fullverdig versjon av «Civilization» kom på markedet, og den versjonen var egentlig bare veldig, veldig bra. (Du kan lese vår anmeldelse her).

Så klarer den jævelen å komme opp med et nytt spill, og ikke bare et nytt spill som er en finpuss av det han har gjort før. Nei da, han har gjort så mye nytt at han har gjenskapt den samme forbanna greia som gjorde at jeg nesten strøk på en eksamen i 1991.

Bortsett fra at nå er det ikke eksamen som er tingen. Nå er det unger, hus og jobb.

Bilder fra «Civilization V»:

3761

Vidunderlig spillbart

Diplomatidelen av spillet har blitt til forhandlinger som du kan bruke time etter time på for å få det riktig. De firkantet områdene er byttet ut med sekskanter som gjør at all strategi blir ekstremt mye mer gripende og altomfattende. Økonomimodellen er smartere, den kunstige intelligensen på motstanderen fungerer på fire områder - taktisk, operativt, strategisk og stor-strategisk (og gjett om den fungerer).

Man har innført en nyhet i City States - som ikke er sivilisasjoner, men byer med helt egne mål, grafikken har blitt så vakker at det ikke er måte på (aldri egentlig Civs beste område), teknologitreet har blitt laget på nytt (hvor du også kan samarbeide med andre sivilisasjoner for å oppnå målene dine), sosialpolitikk har blitt innført (hvor kulturen har blitt viktig), byene kan forsvare seg selv, de forskjellige enhetene har unike egenskaper på en måte som er nyskapende og deilig, du kjøper nye områder til byen din for penger (så du strategisk kan utvide byen din)... og så utrolig mye mer.

Det hele er så vidunderlig spillbart, så utrolig gjennomført og så deilig laget at du får lyst til å ta med spillboksen når du legger deg (i hvert fall en bærbar pc med dine lagrede spill i nettskyen) og kose litt med den.

Få en gjennomgang av «Civilization 5»:

Best i klassen

«Civilization 5» er ene og alene en grunn til å ha klokkertro på pc-spill i framtiden også. Hemmeligheten til «Civ» kan egentlig oppsummeres i læresetningen Sid Meier hadde for spillet: 33 prosent nytt, 33 prosent forbedret og 33 prosent av det folk forventer at skal være der. Selv om det bare blir 99 prosent så er dette 100 prosent.

Glitrende. Strålende. Best i klassen.

... men, Sid Meier, du burde virkelig finne på noe annet å gjøre. For min, og alle andres skyld. Dette er rett og slett for bra.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere