RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Anmeldelse: «Need for Speed World»

Sist oppdatert:
Det er en grunn til at det ikke er laget et bilspill-MMO tidligere.

- Hæ? «Need For Speed World»? Var ikke det bare en spøk da?

Jeg satt på en liten nerdehelg sammen med noen venner da spørsmålet om MMO-versjonen av «Need For Speed» dukket opp. De jeg satt sammen med trodde det bare hadde vært en spøk, da spillet ble annonsert for en lang tid tilbake.

For hvordan i all verden skal et bilspill kunne fungere i en MMO-verden?

Jeg tok meg en tur inn på betaforumet til spillet, og for å si det pent var vel ikke tilbakemeldingene særlig positive. Fysikken ble slaktet. Den kunstige intelligensen ble slaktet. De sosiale funksjonene ble slaktet.

Men som en ihuga fan av «NFS»-serien, helt siden første versjon ble lansert, så måtte jeg prøve dette forsøket på egen hånd. Kunne det virkelig være så dårlig?

Gørr kjedelig

For å gi en kort og grei forklaring på hva «Need For Speed World»:

Electronic Arts har satt sammen de to byene du kjenner fra «Carbon» og «Most Wanted», og så har de forsøkt å lage en litt utvidet flerspilleropplevelse rundt det hele. Målet er at du skal stige i gradene, låse opp nye konkurranser, kjøpe nye biler og skaffe deg sci-fi-oppgraderinger som kan gi deg fordeler i løpene du kjører.

Ja, og så er det mulighet for å chatte med konkurrenter - til og med gjennom stemmeprat.

Gameplay fra «Need for Speed World»:

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Og det hele er så gørr kjedelig at det er vanskelig å få sagt det. Den eneste måten å komme i gang med spillet på, er å kjøre enspillerløp mot dataspillere. Grafikken fremstår håpløst utdatert, fysikken er nærmest ikke-eksisterende - og du får bare lov til å begynne løpskjøringen nede i et lite hjørne av kartet. Som nybegynner må du bare belage deg på å kjøre de samme gatene. Gang på gang på gang, for du må skaffe deg poeng og penger for å komme videre i spillet.

Fra ille til verre

Etter ikke så altfor lang tid får du lov til å kjøre flerspillerdelen. Og det er om mulig enda kjedeligere. Du kjører til et startpunkt. Og så venter du. Venter på at noen andre også har lyst til å kjøre de samme kjedelige banene de har kjørt så mange ganger før.

Om du er heldig at du faktisk finner noen som vil kjøre sammen med deg, så kan du banne på at de har en mye raskere bil enn deg - og du er dømt til å ikke ha en sjans til å vinne. Og om du ligger i posisjon til å vinne, så kan du være sikker på at noen tailswiper deg, og så er du ferdig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nå skal det riktignok sies at du kan kaste litt magi på lederen, og sørge for at all trafikken på veien forsøker å stå i veien for lederen - men fysikken i spillet gjør at det å frontkollidere med trafikken i beste fall er et irritasjonsmoment, ikke noen killer for resultatet i løpet.

Jeg skulle så gjerne vært i stand til å si noe positivt om spillet, men når det til og med hakker/lugger noe voldsomt (trolig grunnet dårlig programmering) – så er det eneste jeg har lyst til å gjøre når jeg spiller spillet å finne på noe annet.

MMO-bilspill fungerer ikke

Det er riktignok fortsatt moro å prøve å kjøre fra politiet, men det har ingenting med MMO å gjøre. Du kan like gjerne spille «Hot Pursuit». For det er PC-en som styrer politibilene. Etter å ha vært på rømmen i 20 minutter, og tatt knekken på 60 politibiler, så kjører man til slutt på en spikermatte med vilje bare for å bli ferdig med det. For det er ikke noe problem å holde seg unna politiet, men etter hvert som du har kjørt en stund så begynner det å bli nærmest umulig å få et forsprang.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det er virkelig en god grunn til at ingen har laget et bilspill-MMO tidligere (vi ser da bort i fra Trackmania). Det fungerer ikke - og dette spillet har knapt noen MMO-elementer i det hele tatt, bortsett fra chattevinduet nede i venstre hjørnet, som stort sett foregår på et språk du ikke forstår. Du får aldri det sosiale fellesskapet du gjør med samarbeidet i andre spill. Og når det i tillegg fremstår som et dårlig relansering av et par gamle spill, vel...

Det kan godt hende at EA etter hvert klarer å fikse alle problemene med spillet, men jeg tviler. Og det er en grunn til at du ikke har sett norske spillnettsteder tapetsert med reklame for dette spillet. EA har ingen tro på at det vil slå an her i landet.

Jo da, spillet er gratis de første 10 nivåene, men etter det må du legge 20 dollar på bordet. Det er det ikke verdt. Det er ikke det at spillet er tidenes dårligste. Det er bare kjedelig - og fremstår som eldgammelt, og litt dårlig programmert. Det er 100 ganger morsommere å spille gjennom «Burnout Paradise» en gang til. Har du det ikke fra før, så koster det mindre også.

Jeg håper virkelig at dette er bunnpunktet for «Need For Speed»-serien, og at spillet blir reddet av Criterion i november.

LES OGSÅ: Blir årets beste spill

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere