RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(EA)

Anmeldelse: «Skate 2»

Sist oppdatert:
Men passer best for deg som er ferdig med originalen og MÅ ha mer.

Skatespillet «Skate» tok hele spillverdenen med storm da det ble sluppet høsten 2007. Spillet føltes mer ekte og var mer realistisk enn konkurrenten «Tony Hawk», noe som var mye takket være det intuitive og kreative «Flickit»-kontrollsystemet. Det å trykke på en haug knapper for å utføre triks var historie, nå styrte du den minste bevegelse.

Kort fortalt går systemet ut på at du utfører brorparten av bevegelsene med styrestikkene. For å for eksempel hoppe beveger du høyre stikke ned og så kjapt opp, og du roterer skateren ved hjelpe av venstre. «Grab»-triks utføres ved å holde inne en av skulderknappene og bevege på høyre stikke, for å skli bortover ting hopper du på dem, også videre.

Se noen av nyhetene i «Skate 2»:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

Lite nytt

Oppfølgeren, som har fått det kreative navnet «Skate 2», lider under det at forgjengeren tok så mange steg fremover. Utviklerne har fokusert mest på å flikke på det de hadde, noe jeg synes er skuffende. For eksempel kunne de prøvd å bryte med den tradisjonelle oppdragsmodellen og heller satset på en sammenhengende historiedel.

Selv om spillet ikke er like nyskapende som eneren, er det fortsatt bra. New San Vanelona, som er byen spillet foregår i, er et like stort skateparadis som San Vanelona. Overalt finner du hopp, rekkverk og andre ting som åpner for en rekke heftige kombinasjoner, og takket være «Flickit» er de deilige og tilfredsstillende å få til.

Gå av brettet

Figuren din, som du kan fikse på omtrent alt på og som har lært seg noen nye triks siden sist, skal jobbe seg opp på skatehimmelen og kjempe mot politiet i New San Vanelona. For å klare det må du komme deg gjennom en lang rekke varierte oppgaver og oppdrag, «Skate 2» er absolutt ikke over på en kveld. Blant annet skal du kjøre løp, «eie» ulike skateområder, og utføre så heftige triks og kombinasjoner at du kommer på trykk i blader.

Nytt i «Skate 2» er at du kan gå av brettet, noe som var et stort savn i eneren og som gjør det lettere å bevege seg rundt. Nå trenger du ikke ta en lang omvei fordi det er en trapp i veien. En annen nyhet er at du kan flytte på en del gjenstander og på den måten lage dine egne trikseområder, noe en del av de nesten alltid underholdende oppgavene krever. Utviklerne har med andre ord introdusert litt hjernetrim, ofte er det ikke opplagt hvordan du skal nå målet.

En nyhet som derimot ikke tilfører spillet noen ting, er «Hall of Meat». I beste «Burnout»-stil blir du belønnet for de verste fallene, noe jeg ikke synes passer inn i spillets realistiske setting i det hele tatt.

Teknisk plundring

Dessverre har ikke utviklerne rettet opp i alle feilene fra eneren. Blant annet oppfører kameraet seg fortsatt av og til merkelig, det er litt for lett å sette seg fast i ting og den helt middels grafikken har en uvane for å hakke. I tillegg er ikke det å utforske omgivelsene til fots bestandig like artig, skateren din er omtrent like elegant og lett å styre som en kranglete elefant.

«Skate 2» er et glimrende spill for de som er ferdig med originalen og må ha mer, byen og oppdragene er minst like gode og alt fungerer som det skal. Alle andre kan derimot enten trygt holde seg unna eller velge den langt billigere originalen, forandringene er såpass små at de har lite å si for opplevelsen.

982

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere