RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Annonsørene svikter ny Matrix-film

Sist oppdatert:
Store annonsører som Samsung, General Motors og Heineken vil ikke bruke penger på den nye Matrix-filmen. De hevder den er for lite ”annonsør-vennlig”.

Produktplasseringen har vært omfattende i de to første Matrix-filmene. Kjente bedrifter som Nokia har plassert sine produkter godt synlig i filmene. I forbindelse med lanseringen av de populære filmene har annonsørene aktivt benyttet seg av filmen i sin annonsering, men nå ser det ut til de sier nei.

5. november er det premiere på oppfølgeren "The Matrix: Revolutions", men denne gangen overlater annonsørene i all hovedsak til filmstudioet Warner Bros. å stå for annonseringen. Sist gang ga store annonsører som Samsung, General Motors og Heineken filmen drahjelp med sine markedsdfremstøt. Denne gangen sier de nei. Offisielt fordi de mener film nummer tre kommer for tett på den forrige filmen, men ifølge AdAge skal annonsørene har funnet den nye filmen for lite "annonsør-vennlig".

Bak lukkede dører skal flere av annonsørene ha uttalt at filmskaperne er vanskelige å jobbe med. Annonsørene har blant annet irritert seg over at den forrige filmen, "Reloaded", ble utsatt i ett år, noe som gjorde det vanskelig å tilpasse markedsplanene og store endringer måtte gjøres. Det ble ytterligere vanskeliggjort av at regissørene og produsenten ikke ville frigi bilder fra filmen, som annonsørene trengte i markedsmaterialet sitt.

Ifølge AdAge er situasjonen som nå har oppstått sigende for den kulturkollisjonen som ofte oppstår i møtet mellom underholdnings- og reklameindustrien.

- Studioene må ta annonsørene mer seriøst. De må bli mer oppmerksomme på selskapenes behov, sier en promo-veteran til AdAge.

Ifølge en talsmann fra Heineken hjalp den forrige Matrix-filmen godt på ølsalget i sommer, en lignende effekt vil neppe denne filmen har, nettopp på grunn av tidspunktet for filmslippet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere