RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Antioksidantrike mellommåltider/snacks

Sist oppdatert:
På samme måten som en bil ruster med årene, vil kroppens fantastiske maskineri «retrograderes» tilsvarende med tid og stunder.

På samme måten som en bil ruster med årene, vil kroppens fantastiske maskineri «retrograderes» tilsvarende med tid og stunder.

Dette er en helt naturlig prosess som vi alle gjennomgår fra vugge til grav – og den kan ikke stoppes. Imidlertid er hastigheten for hvor fort dette skjer i aller høyeste grad påvirkbar. Kroppens aldringsprosess fremskyndes nemlig av mange selvpåførte miljøfaktorer, der kanskje røyking er den aller største synderen. Andre eksempler på slike aldringskatalysatorer kan være stress, høyt alkoholinntak, for lite søvn, miljøgifter, stort inntak av høy-glykemisk mat og «skadet» matlagingsfett (for eksempel planteoljer som har vært utsatt for høye temperaturer). Mekanismen for hvordan disse faktorene påvirker kroppen, er via en prooksidativ effekt på cellene våre, som på sikt resulterer i celleskader. Forekommer det mer av slike prooksidanter i omgivelsene og i maten vi spiser enn av stoffer som motvirker såkalt oksidativt stress, blir resultatet tidlig aldring og utvikling av en rekke kroniske lidelser.

Allen Carrs Easyway er Fedonklubbens ekspert når det gjelder å kutte røyken, og vil komme med artikler og tips om røykeslutt.

IKKE GI OPP: Har du prøvd før, er sjansen større for at du lykkes neste gang.

Stoffene det her refereres til, som er med og sinker farten på den ustoppelige aldringsprosessen, er spesielle sporstoffer (visse vitaminer, mineraler og andre gunstige komponenter) vi får fra maten vi spiser. Disse kalles på fagspråket for antioksidanter, og virker slik som navnet indikerer ved å motvirke oksidasjon og skade på cellene i kroppen som utsettes for oksidativs stress. Det vil si at antioksidanter beskytter mot celleskader forårsaket av tobakksrøyk og andre faktorer nevnt ovenfor – og vil til en viss grad også reparere eventuelle skader som allerede er oppstått.

Så da er vel budskapet krystallklart: etter lang tid med tobakksrøyking er det på sin plass å gi kroppen din en skikkelig antioksidantkur og fråtse i smakfulle, fargerike og naturlige godbiter. Det er nemlig mange av de matvarene som fra naturens side er utstyrt med sterke og fristende farger som også er de mest antioksidantrike. Her kommer en oversikt over hva du kan ty til nå røyksuget melder seg og du får lyst på noe godt å døyve det med:

Godteboks med nøtter, sjokolade og tørkede aprikoser:

Ta en liten boks, tilsvarende den man får kjøpt i butikken fylt med valnøtter, og fyll den med en håndfull blandede, rå nøtter (dvs. ikke saltede eller ristede nøtter). Ha oppi 2-3 tørkede aprikoser, som du gjerne kan klippe i mindre biter og 2 ruter (ca 20g) mørk sjokolade med minimum 70 % kakaomasse. Om rutene er store kan også disse gjerne knekkes i litt mindre biter. Spiser du denne blandingen sammen blir det nesten som frukt-nøtt-sjokoladen du får i butikken – bare mye sunnere og bedre!

Tykk yoghurt eller cottage cheese med rørte bær:

Ta 1-2 dl av den varianten du foretrekker av enten cottage cheese eller tykk yoghurt, slik som for eksempel gresk eller tyrkisk yoghurt, eller bare vanlig matyoghurt som du får i dagligvarebutikken. Kesam 1 % eller yoghurt naturell som du har latt renne av seg i et kaffefilter over natten, kan også brukes. Hell over rørte, usukrede bær av valgfri type. I frysedisken i de fleste dagligvarebutikker finner du både bringebær, skogsbær og annen type usukrede bær året rundt. Om du trenger å søte denne «desserten» litt kan du strø 1 ts fruktose eller 1 ss Canderell/Natreen kunstig søtning i pulverform over, i stedet for vanlig sukker.

Biolashake med blåbær og vanilje:

Bland alt i en mikser:

Biola naturell melk (2 dl)

Cottage cheese (2 ss)

Blåbær (1 dl)

Heistad lavkalori vaniljepulver (1 ss)

Linfrøolje (1 ss)

Rått egg (1 stk)

Litt fruktose

Grønnsaker med yoghurt- eller avokadodipp:

Skjær et utvalg grønnsaker i forskjellige farger i strimler og server sammen med en hjemmelaget dipp basert på enten yoghurt eller avokado og krydder eller friske urter. Her har du store muligheter til variasjon – det er bare opp til deg å eksperimenter med de ingrediensene du liker best og tror kan passe sammen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere