RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Apple årets markedsfører

Sist oppdatert:
Lanseringen av Apples iPod er blant årsakene til at Advertising Age kårer IT-giganten til årets markedsfører.

Advertising Age har kåret Apple til årets markedsfører og begrunner det med alt fra Apples inngående kjennskap til hvordan å fri til brukerne gjennom design, til en salgsstrategi som skiller seg ut gjennom sin evne til å nå folk med grasrot-markedsføringsteknikker.

Apple har vist seg som en fantastisk markedsførersom har oppnådd merkevarelojalitet, skriver Advertising Age. De har skapt en hær av evangelistiske brukere, ikke på grunn av sin fantastiske reklame, men fordi de fokuserer på forbrukeren i alt de gjør. I tillegg lager de bra reklame.

For Apple starter markedsføringen med produktdesing, med Steve Jobs kontinuerlig i føringen.

- Jeg skulle ønske andre selskaper rev en side ut av Steve Jobs bok, sier Rich Silverstein, styreformann i reklamebyrået Goodby, Silverstein & Partners, San Francisco.

Et annet viktig element i Apples markedsføring er PR. Også der er Steve Jobs, ifølge AdAge, avgjørende for selskapet. Han pleier forholdet til noen favoriserte redaktører og på den måten får han tonnevis med presseoppslag.

- Fra et PR-standpunkt er det vanskelig å overvurdere viktigheten av Steve Jobs. Det er vanskelig å forestille seg Apple med suksess, uten ham som det offentlige ansiktet, sier Jerry Swerling, leder for PR-studiene ved University of Southern Californias Annenberg School for Communication.

Apples PR-maskin har generert mer enn 6000 iPod og iTunes-artikler i større publikasjoner verden over i år. Til sammenligning brukte de kun 19 millioner dollar på markedsføring av de to produktene i år.

Samtidig har Apple begynt å markedsføre sine produkter i samarbeid med andre annonsører og har hatt felles reklamekampanjer med merkevarer som Volksagen, Pepsi-Cola og muligens McDonalds. Alt dette for å strekke markedsbudsjettene litt lenger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere