RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Bendiksby, Terje (SCANPIX)

Arne Bendiksen er død

Sist oppdatert:
Komponist, tekstforfatter og artist Arne Bendiksen døde torsdag kveld etter kort tids sykeleie.

Oslo (NTB-Per-Helge Berg): Bendiksen døde av hjertesvikt, får NTB opplyst av familien.

Arne Bendiksen ble født i Bergen i 1926 og ble 82 år gammel. Han ble landskjent gjennom radio, fjernsyn, teater og spillefilmer, blant annet sammen med sanggruppen The Monn Keys på 1950- og 60-tallet.

«Jeg vil ha en blå ballong»
Mange forbinder Bendiksen med landeplagen «Jeg vil ha en blå ballong». Han hadde også stor suksess med melodiene «Tømmer-Jon», «I dag har jeg brent mine kjærlighetsbrev»og «Davy Crockett». Arne Bendiksen skrev dessuten Wenche Myhres slager «La meg være ung».

I tillegg til å skrive egne sanger, oversatte Arne Bendiksen mange utenlandske sanger til norsk.

På 60-tallet deltok han også som skuespiller i de to komediene «Operasjon Løvsprett» og «Operasjon Sjøsprøyt».

Melodi Grand Prix-konge
Bendiksen ble beskrevet som Norges «Grand Prix-konge» ettersom han vant den norske melodikonkurransen fem ganger både som sanger, komponist og tekstforfatter.

Første gang i 1964 som artist med sangen «Spiral», deretter i 1966 som tekstforfatter og komponist med Åse Klevelands «Intet er nytt under solen». I 1969 som tekstforfatter og komponist med «Oj, oj, oj så glad jeg skal bli» med Kirsti Sparboe. I 1971 som tekstforfatter og komponist med «Lykken er» sunget av Hanne Krogh. Og i 1973 som tekstforfatter og komponist med «Å, for et spill» med Bendik Singers.

Selv om Bendiksen først og fremst engasjerte seg i populærmusikk, regnes «La meg være ung» med Wenche Myhre fra 1964 som en teen-beat-klassiker, og hans «Afrotid» spilt inn med Bendik Singers ti år senere som funk.

Han spilte også bass på en plate med Per Asplin som i ettertid regnes som en av Norges første rockrelaterte utgivelser, nemlig en cover av Chuck Berrys «School days» i 1956.

Dominerende faktor
I mange år var Arne Bendiksen en dominerende faktor i norsk platebransje, først og fremst gjennom sitt eget plateselskap Arne Bendiksen AS. Selskapet var en videreføring av Egil Monn-Iversen AS, som Bendiksen i 1964 overtok alle aksjene i.

Selskapets storhetstid begynte på 70-tallet og fortsatte innover på 80-tallet. I 1981 hadde selskapet sitt største overskudd noensinne, men i 1982 gikk alt på tverke da selskapet Electro Union overtok virksomheten, med påfølgende konkurs i 1983.

En skittentøyvask både i avisene og retten begynte, og til slutt valgte Bendiksen å kjøpe tilbake både sitt studio og sin katalog fra boet til Electro Union.

20.000 bånd
Bendiksen er den eneste i norsk platebransje som har tatt vare på alle masterbånd. I mange år oppbevarte han over 20.000 originale lydbånd med opptak fra over 100.000 innspillinger i svømmebassenget i huset sitt i Asker.

I 1994 donerte han den unike samlingen til Nasjonalbiblioteket.

Aktiv til det siste
Arne Bendiksen var med på å starte både vederlagsbyrået Gramo og Grammofonartistenes forening (GramArt) i 1989, og Tekstforfatterfondet i 1991.

Han mottok juryens hederspris under Spellemannprisen 1995 og vant Gammleng-prisen i klassen veteran i 1992. Han fikk Tekstforfatterfondets ærespris i 2003. I 1996 fikk han H.M. Kongens fortjenstmedalje i gull.

Arne Bendiksen komponerte så sent som i 2001 barne- og ungdomsmusikalen «På Egne Ben», med utgangspunkt i FNs barnekonvensjon, og i 2002 satte han musikk til en salme av Eivind Skie.

Så sent som 25. februar i år overvar Arne Bendiksen premiereforestillingen til Sturla Berg Johansens stand-up-show «Damenes aften» på Chat Noir. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere