RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Bendiksby, Terje (SCANPIX)

Arne Bendiksen er død

Sist oppdatert:
Komponist, tekstforfatter og artist Arne Bendiksen døde torsdag kveld etter kort tids sykeleie.

Oslo (NTB-Per-Helge Berg): Bendiksen døde av hjertesvikt, får NTB opplyst av familien.

Arne Bendiksen ble født i Bergen i 1926 og ble 82 år gammel. Han ble landskjent gjennom radio, fjernsyn, teater og spillefilmer, blant annet sammen med sanggruppen The Monn Keys på 1950- og 60-tallet.

«Jeg vil ha en blå ballong»
Mange forbinder Bendiksen med landeplagen «Jeg vil ha en blå ballong». Han hadde også stor suksess med melodiene «Tømmer-Jon», «I dag har jeg brent mine kjærlighetsbrev»og «Davy Crockett». Arne Bendiksen skrev dessuten Wenche Myhres slager «La meg være ung».

I tillegg til å skrive egne sanger, oversatte Arne Bendiksen mange utenlandske sanger til norsk.

På 60-tallet deltok han også som skuespiller i de to komediene «Operasjon Løvsprett» og «Operasjon Sjøsprøyt».

Melodi Grand Prix-konge
Bendiksen ble beskrevet som Norges «Grand Prix-konge» ettersom han vant den norske melodikonkurransen fem ganger både som sanger, komponist og tekstforfatter.

Første gang i 1964 som artist med sangen «Spiral», deretter i 1966 som tekstforfatter og komponist med Åse Klevelands «Intet er nytt under solen». I 1969 som tekstforfatter og komponist med «Oj, oj, oj så glad jeg skal bli» med Kirsti Sparboe. I 1971 som tekstforfatter og komponist med «Lykken er» sunget av Hanne Krogh. Og i 1973 som tekstforfatter og komponist med «Å, for et spill» med Bendik Singers.

Selv om Bendiksen først og fremst engasjerte seg i populærmusikk, regnes «La meg være ung» med Wenche Myhre fra 1964 som en teen-beat-klassiker, og hans «Afrotid» spilt inn med Bendik Singers ti år senere som funk.

Han spilte også bass på en plate med Per Asplin som i ettertid regnes som en av Norges første rockrelaterte utgivelser, nemlig en cover av Chuck Berrys «School days» i 1956.

Dominerende faktor
I mange år var Arne Bendiksen en dominerende faktor i norsk platebransje, først og fremst gjennom sitt eget plateselskap Arne Bendiksen AS. Selskapet var en videreføring av Egil Monn-Iversen AS, som Bendiksen i 1964 overtok alle aksjene i.

Selskapets storhetstid begynte på 70-tallet og fortsatte innover på 80-tallet. I 1981 hadde selskapet sitt største overskudd noensinne, men i 1982 gikk alt på tverke da selskapet Electro Union overtok virksomheten, med påfølgende konkurs i 1983.

En skittentøyvask både i avisene og retten begynte, og til slutt valgte Bendiksen å kjøpe tilbake både sitt studio og sin katalog fra boet til Electro Union.

20.000 bånd
Bendiksen er den eneste i norsk platebransje som har tatt vare på alle masterbånd. I mange år oppbevarte han over 20.000 originale lydbånd med opptak fra over 100.000 innspillinger i svømmebassenget i huset sitt i Asker.

I 1994 donerte han den unike samlingen til Nasjonalbiblioteket.

Aktiv til det siste
Arne Bendiksen var med på å starte både vederlagsbyrået Gramo og Grammofonartistenes forening (GramArt) i 1989, og Tekstforfatterfondet i 1991.

Han mottok juryens hederspris under Spellemannprisen 1995 og vant Gammleng-prisen i klassen veteran i 1992. Han fikk Tekstforfatterfondets ærespris i 2003. I 1996 fikk han H.M. Kongens fortjenstmedalje i gull.

Arne Bendiksen komponerte så sent som i 2001 barne- og ungdomsmusikalen «På Egne Ben», med utgangspunkt i FNs barnekonvensjon, og i 2002 satte han musikk til en salme av Eivind Skie.

Så sent som 25. februar i år overvar Arne Bendiksen premiereforestillingen til Sturla Berg Johansens stand-up-show «Damenes aften» på Chat Noir. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere