Gå til hovedmeny Gå til hovedinnhold
Småbrukerlagets leder Ole-Anton Teigen vil doble prisen på sunt hvitt kjøtt.
Foto: Lien, Kyrre
( SCANPIX )
Småbrukarlaget vil doble prisen på hvitt kjøtt, og gjøre det usunne mørke kjøttet mer konkurransedyktig.
Forbrukerne vraker rødt kjøtt til fordel for kylling. Det hvite kjøttet er billigere, og sunnere. Amerikanske kreftforskere har funnet at de som spiser mest rødt kjøtt har større risiko for å dø i løpet av en tiårsperiode, viser en fersk studie fra The US National Cancer Institute.
Man skulle tro at de fleste ville være glade for en slik utvikling, men ikke lederen for Norsk Bonde- og Småbrukarlag - Ole-Anton Teigen - som nå vil doble prisen på hvitt kjøtt.
- I dag får man kjøpt fint svinekjøtt til 30 kroner og kyllingfileter til 40 kroner. Det hvite kjøttet er sykt billig, og det bør bli mye dyrere for å gjøre mørkt kjøtt mer konkurransedyktig, sier Teigen til Nationen.
Forbrukerne velger altså det sunne og billige alternativet, og da vil Småbrukarlaget doble prisen!
Teigens begrunnelse er at hvitt kjøtt forutsetter import av billige råvarer fra Brasil og andre land, og at disse landene burde dyrket jorden til mat i stedet. Forslaget hans vil altså gjøre hvitt kjøtt dyrere for norske forbrukere, få dem til å spise mer usunt rødt kjøtt og redusere Brasils eksportinntekter samtidig. Det er nærmest et uslåelig hat trick.
Faksimile: Nationen.Som om ikke det er nok, kommer utspillet samtidig som den norske jordbruksnæringen har rekordlagre av storfekjøtt, ifølge Nationen.
Bondelaget har karakterisert utspillet som «en kortslutning», men det er først og fremst ut fra næringens interesser.
Langt viktigere er hensynet til den norske folkehelsen, og det er oppløftende at nordmenn flest har fulgt oppfordringene fra helsefagfolk om å bytte til hvitt kjøtt.
Den amerikanske studien av over 500.000 mennesker viser at de som spiste mest rødt kjøtt hadde en høyere dødsrisiko generelt, og spesielt høyere risiko for å få kreft eller hjertesykdommer enn de som spiste minst rødt kjøtt.
Folk som spiser mye rødt kjøtt har høyere risiko for å dø av kreft og hjertesykdom, viser en ny studie.De som spiste mest hvitt kjøtt, derimot, hadde lavere dødsrisiko og mindre sannsynlighet for kreft og hjertesykdom, viser studien som er gjengitt i Archives of Internal Medicine.
Forskerne anslår at 11 prosent av mennenes og 16 prosent av kvinnenes dødsfall kunne vært unngått om folk hadde spist mindre rødt kjøtt.
Småbrukarlagets forslag er definitivt en kortslutning, og en farlig sådan.