RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Artikkelserie: Effektiv e-postmarkedsføring. Del 2

Sist oppdatert:
De neste ukene presenterer Propaganda en serie om e-post som markedsføringskanal.

I en artikkelserie på seks deler gir kommunikasjonsrådgiver Svein Inge Leirgulen i Zignal tips om effektiv e-postmarkedsføring til Propagandas lesere. I denne ukens artikkel forteller Leirgulen om de juridiske vurderingene man bør være klar over.

Tidligere artikler:

E-post-markedsføring uten spam – som virker

Ulike varianter – lov og ikke lov

Det er lett å bli entusiastisk til e-post-markedsføring, men mange setter i gang store prosjekter uten å ha tenkt helt gjennom hva de skal bruke markedsføringskanalen til, hvilke mål de har, hvem som er målgruppen, eller rett og slett hva som er den langsiktige planen med satsningen.

Gjør derfor ordentlig grunnarbeid og sørg for at du har riktig teknologi og innholdet klart før du setter i gang kampanjene.

Privatkunder eller næringslivskunder

Det første du må klargjøre, er om du skal henvende deg til forbrukerkunder (private) eller forretningskunder. Markedsføringsloven § 2b, " Utsendelse av markedsføring vie e-post, SMS, telefaks eller lignende", definerer nemlig forholdene ulikt for de to gruppene, og du kan raskt få deg en overraskelse fra Forbrukerombudet hvis ikke følger lovverket. Datatilsynet følger også med og har strenge retningslinjer for digital markedsføring av denne typen.

I praksis har du ikke lov til å sende reklame – eller informasjon med mål om salg – til en forbruker. Dette kan du kun gjøre hvis du har innhentet forhåndssamtykke, dvs at mottakeren har gjort en aktiv handling for å be om slik kommunikasjon.

Derimot er det lovlig å sende e-postbasert reklame til næringsdrivende, men da for produkter som er relatert til næringsvirksomhet. Dette betyr f.eks at du ikke kan sende reklame for leker til noen som jobber i en bedrift. Reklamerer du derimot for datautstyr, så holder du deg på den riktige siden av loven.

Det finnes mange tolkninger og vurderinger fra Forbrukerombudets side angående denne loven. Mer om dette finner du her: http://www.forbrukerombudet.no/index.db2?id=543

Salg eller lojalitetsbygging

Skal du bruke denne markedskanalen til å selge varer og tjenester direkte, eller er det mest hensiktsmessig å bruke den til å bygge opp kundelojalitet gjennom saklig informasjon og opplæring – det vil si indirekte salg? Ønsker du å gjøre begge deler på en gang, bør du også være klar over at det finnes forskjellige lover og regler for dette. Gjør dessuten abonnentene oppmerksomme på hvilken type informasjon de kan forvente å motta ved å skrive seg på e-postlisten din.

Uansett er det viktig å både ha et konsistent og et variert innhold, men aller viktigst er det at innholdet er tilpasset mottakeren, og at det gir merverdi. Ellers kan du oppleve at mange abonnenter melder seg av fordi de føler at de ikke får noe ut av den redundante informasjonen du gir.

Neste uke handler det om innhold. Leirgulen gir tips om hvilke typer innhold som passer i en e-postutsendelse.

Om artikkelforfatteren

Leirgulen har over ti års erfaring som rådgiver innen digitale kanaler, og har blant annet gitt ut boken Speed Marketing sammen med Active ISP-gründer Jarle Ørnebo. Leirgulen eier også programvareselskapet Pride Communications as, som blant annet har utviklet eNewsmailer - en webbasert applikasjon for e-postmarkedsføring.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere