RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Wikimedia Commons (Wikimedia Commons)

Asken stoppet alle flymotorene

Sist oppdatert:
Passasjerene skrev avskjedsbrev og kapteinen forberedte seg på å lande i havet. Det gikk alvorlig galt da jumbojeten fra British Airways fløy gjennom askeskyen.

Værradaren viste klarvær og alt gikk etter planen. Kaptein Eric Moody kunne trygt forlate cockpit og gjøre sitt fornødne.

Da han kom tilbake fra toalettet, gikk alt i svart.

- Jeg kan ikke tro det!
Klokken var 20.40 og det var umulig å se noe fra Boeing 747-maskinen. Så stoppet den ene motoren. Og den andre. Og den tredje og fjerde.

- Jeg kan ikke tro det! Alle motorer er stoppet, brølte senior engineer officer Barry Townley-Freeman.

British Airways Flight 9 var på vei fra London til Auckland, med mellomlanding i Mumbai, Madras, Kuala Lumpur, Perth og Melbourne. Kaptein Moody og kompani hadde kommet på i Kuala Lumpur.

Datoen var 24. juni 1982.

Nå var flyet over Det indiske hav, på vei inn mot kysten av Indonesia. Det kaptein Moody ikke hadde regnet med, var et stort vulkanutbrudd på Mount Galunggung - og ikke minst askeskyen som steg til himmels.

Det var denne askeskyen Flight 9 traff.

Glideflyging
«Gjenopplivningsforsøkene» av motorene hjalp ikke, og kapteinen begynte straks å regne på hvor langt de kunne sveve før de nådde bakken.

En 747 (jumbojet) kan gli uten motorkraft i ca. 15 kilometer pr. kilometer tapt høyde. Nå hadde flyet en høyde på 11.000 meter.

Flykontrollen på bakken ble varslet.

I kabinen var det allerede tilløp til panikk. Passasjerene så hvordan det lyste av motorene som ikke lenger ga lyd fra seg. Flere skrev avskjedsbrev.

Én, Charles Capewell, skrev på sitt billettfutteral: «Ma. In trouble. Plane going down. Will do best for boys. We love you. Sorry. Pa XXX.»

Som følge av de høye fjellene langs kysten av Indonesia, måtte Flight 9 ha minst 3650 meters høye for å kunne fly trygt inn over kysten.

Flyet dalte meter for meter, og kabintrykket falt. Oksygenmaskene ble sluppet til passasjerene.

Kaptein Moody hadde knapt med tid. Men det var ikke verre enn at han tok seg tid til å gå på høyttaleranlegget med det som i etterkant er blitt beskrevet som et mesterstykke av en underdrivelse:

«Ladies and Gentlemen, this is your captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them under control. I trust you are not in too much distress.»

Lande i havet
På 4.100 meter begynte kaptein Moody å forberede seg på at de ikke ville klare å holde nok høyde til å gå over fjellene. Da gjensto bare én mulighet: Å forsøke å lande i havet.

Det var aldri tidligere forsøkt med en Boeing 747. Det er aldri blitt gjennomført siden, heller.

Så skjedde det: Den ene motoren startet! Moody klarte å holde høyde i flyet.

Så startet en motor til. Og de to andre! Flyet kom seg høyt nok til å gå over fjellene!

På veien mot Jakarta stoppet riktignok en av motorene igjen, men flyet holdt stø kurs mot flyplassen - om enn i lav høyde.

Med sandblåste ruter i cockpiten måtte Moody lande helt uten sikt. Det gikk fint, men crewet var ikke i stand til å takse videre inn til terminalen.

Men det hele endte godt, og Moody og kompani fikk en rekke hederspriser.

Luftrommet over Mount Galunggung ble etter hvert permanent stengt.

Ble gift
En av passasjerene, Betty Tootell, skrev senere en bok om episoden, «All Four Engines Have Failed». Hun klarte å spore opp 200 av de 247 passasjerene som var om bord. En av dem viste seg å være den meget hyggelige James Ferguson, som satt på seteraden foran Tootell. De to er fortsatt gift.

PS! Årsaken til at Flight 9 ikke så askeskyen på radaren, er at asken var tørr. En radar er laget for å oppdage fuktighet.

PS2! Det har vært flere episoder med fly som har fått problemer som følge av aske i luften. Men Flight 9 går for å være den mest dramatiske av askeflygingene.

Kilde: Wikipedia, Daily Mail, Sky.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere